01.09. Onneksi olkoon: Pirkka | Palaute

Senaatintori täyttyi laulusta, kun kaikenikäiset kaupunkilaiset kokoontuivat UNITED FOR UKRAINE -tapahtumaan osoittamaan tukeaan ukrainalaisille Ukrainan itsenäisyyspäivänä

Seurakuntayhtymä

24.08.2024, 19:51 /  päivitetty 24.08.2024, 19:54
Ihmisiä United for Ukraine -tapahtumassa Senaatintorilla

UNITED FOR UKRAINE -tapahtuma sai helsinkiläiset liikkeelle lauantaina 24.8., jolloin vietettiin myös Ukrainan itsenäisyyspäivää. Elokuisena iltapäivänä Senaatintori välkehti keltaisenaan, kun auringonkukkia käsissään pitäneet ihmiset puhkesivat tapahtumassa yhteislauluun. Paikalle oli saapunut niin suomalaisia kuin ukrainalaisiakin laulamaan rinta rinnan Ukrainan itsenäisyyden ja vapauden puolesta. Tänä vuonna ukrainalaiset joutuivat viettämään itsenäisyyspäiväänsä jo kolmatta kertaa Venäjän aloittaman julman hyökkäyssodan keskellä. Tapahtumaan saapuneet ihmiset osoittivat, ettei ukrainalaisia ja heidän kärsimyksiään ole unohdettu.

”Ukraina on kansana osoittanut, että vapauden puolustaminen on arvo, jota ei voi eikä saa koskaan väheksyä. Tänä merkittävänä päivänä haluamme osoittaa kiitoksemme ukrainalaisia kohtaan, jotka taistelevat meidänkin puolestamme”, sanoi tapahtuman juontajana toiminut Ylen ulkomaantoimittaja Justas Stasevskij.

Tapahtumassa kuultiin musiikkiesityksiä niin ukrainaksi kuin suomeksikin. Tuomiokirkon portailla laulaneet ukrainalaiset kuorot, solistit Sofiia Yakovyshyna ja Outi Lehtonen sekä Cantores Minores muistuttivat muusikin yhdistävästä voimasta.

Eduskunnan puhemies Jussi Halla-aho toi tilaisuuteen valtioneuvoston tervehdyksen. Tuomiokirkon portailla puhuivat myös ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen, opetusministeri Anders Adlercreutz, Ukrainan suurlähettiläs Olga Dibrova ja Helsingin pormestari Juhana Vartiainen.

Tapahtuma päättyi yhteislauluna laulettuun Finlandia hymniin ja Tuomiokirkon kellojen soittoon.

UNITED FOR UKRAINE -tapahtuman järjestivät Kirkko Helsingissä, Mothersforpeace ry ja Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry yhteistyössä Helsingin kaupungin, Helsingin yliopiston, valtioneuvoston kanslian sekä Ukrainan suurlähetystön kanssa.