28.04. Onneksi olkoon: Ilpo, Tuure, Ilppo | Palaute

Supervoimana kärsivällisyys, sitoutuneisuus ja auttavaisuus

02.03.2020, 20:58 /  päivitetty 09.03.2020, 13:38
Polaroid kuvassa kitaraa soittava Joona, josta juttu kertoo. Lisäksi Vuosaaren supervoimia logo.

Supervoimana kärsivällisyys, sitoutuneisuus ja auttavaisuus – Joona Sissonen

Olen Joona, 21, ja opiskelen fysiikkaa Aallossa Espoossa. Harrastan luonnossa liikkumista ja lenkkeilyä. Sen lisäksi soitan kitaraa, ja olen aloitteleva sukkien kutoja. Toistaiseksi asun vanhempien ja veljen kanssa, kotoa löytyy cockerspanielikin.

Olen toiminut viitisen vuotta isosena ja apuohjaajana pääasiassa rippileirillä, mutta myös muutamalla junnuleirillä. Lisäksi toimin aktiivisena kahvila-avustajana. Taannoin vedin hetken kitarakerhoa ja soitin myös itse nuorten kuorossa muutaman vuoden kitaraa. Syksyllä 2019 on tullut oltua mukana myös isoskoulutuksessa. Päädyin tehtäviin oman riparin jälkeen, aluksi vain isosena ja kahvana, eli nuorten kahvila-avustajana, sittemmin tehtäviä on ajan myötä karttunut.

Ajattelen, että jokaiselle nuorelle löytyy nuorten toiminnasta varmasti itselle sopiva paikka, jos vain kiinnostusta löytyy. Tehtäviä ja tehtävää on monenlaista, voi valita sellaisen mikä itselle sopii.

Aikoinaan oman riparini jälkeen, olin vähällä jättää isoskoulutuksen kokonaan väliin, kun luulin olevani siellä yksin ilman ketään kavereitani. Mutta ryhdistäydyin ja menin mukaan koulutukseen. Yllätyksekseni sieltä löytyikin sitten yksi vanha kaveri, johon oli tullut vähän huonosti pidettyä yhteyttä. Oli hyvä juttu, että kaveri oli siellä, sillä voi olla etten ois muuten jaksanu jäädä toimintaan mukaan ollenkaan.

Vapaaehtoisena toimiminen on ihmisten auttamista matalalla kynnyksellä. Toisaalta jokaisen seurakuntalaisen olisi kai suotavaakin tehdä jotain pientä oman seurakuntansa eteen. Erinäisissä toimissa ollessa on tavannut uusia ihmisiä ja esimerkiksi isosena toimimisessa on saanut kokemusta ryhmän ohjaamisesta. Ehkäpä itsevarmuuskin on kasvanut.

Mikäkö voisi olla supervoimani? Koen, että olen melko kärsivällinen ja sitoutuvainen. Pyrin myös tarjoamaan apuani, milloin se on mahdollista. Ehkäpä supervoimiksi voisi sitten listata nämä kaikki.

Vuosaaren supervoimat

Meillä jokaisella on lahjoja, joilla jaamme hyvää toisille. Sellaisia lahjoja kutsutaan nyt myös supervoimiksi. Oletpa sitten haaveillut supersankarin pestistä tai et, niin nyt voit löytää itsestäsi ja toisista salaisen supervoimasankarin.

Vuosaaren supervoimia on sarja, joka esittelee seurakunnan toiminnassa mukana olevia ihmisiä ja heidän supervoimiaan. Mikä on sinun supervoimasi?