18.07. Onneksi olkoon: Riikka | Palaute
Koko Helsinki

Liki 80 ilmoittautui hoiva-avustajaksi seniorikeskuksiin

28.01.2022, 16:27 /  päivitetty 02.02.2022, 12:26
Koronatilanne on Helsingissä poikkeuksellisen haastava. Etenkin senioritaloihin on tarvittu auttavia käsiä. Helsingin kaupunki pyysi Helsingin seurakunnilta apua helmikuun ajaksi. Muutamassa päivässä 78 ilmoittautui vapaaehtoiseksi hoiva-avustajaksi. Kiitos kaikille mukaan tulleille!
Kuvassa kävelykepin kanssa kulkeva vanhus ja häntä tukeva henkilö

Vapaaehtoiset työskentelevät avustavissa tehtävissä seniorikeskuksissa, vanhusten palvelutaloissa ja muistisairaiden ryhmäkodeissa. Helsingin kaikkiin seniorikeskuksiin saatiin vähintään yksi vapaaehtoinen.

”Helsingin seurakunnat ja sen yhteiset palvelut ovat pitkittyneessä koronatilanteessa huomanneet, että haastavista tilanteista selvitään yhdessä. Toivon vahvistaminen ihan arkipäivän hyvillä teoilla on meidän työssä tärkeätä. Helsingin seurakunnissa tehdään työtä helsinkiläisten lasten ja senioreiden kanssa joka päivä”, kertoo Helsingin kirkkoherrojen puheenjohtajana toimiva Kallion kirkkoherra Riikka Reina.

Seurakunnille yhteistyö Helsingin kaupungin kanssa on tuttua ja luontevaa jo aiemman yhteistyön ja muun muassa yhdessä toteutetun Helsinki-avun vuoksi.

”Nyt yhteistyötä tehdään erityisesti Helsingin kaupungin palveluiden kanssa, sillä yhteisestä Helsingistä ja sen asukkaista ja heidän auttamisestaan tässä on kyse. Haluamme samalla kertoa kaupungin eri tehtävissä työskenteleville hoitajille, kuinka paljon arvostamme heidän tekemäänsä jokapäiväistä työtä. Toivottavasti näin voimme edes jollain tavalla tarjota edes pienen hengähdystauon helmikuun aikana”, korostaa seurakuntayhtymän johtaja Juha Rintamäki.

Vapaaehtoisilla monenlaisia tehtäviä seniorikeskuksissa

Vapaaehtoistehtäviin sisältyy asukkaiden ruoka- ja pyykkihuollossa avustamista. Ruokahuoltotehtäviin kuuluu valmiin ruoan esille laittoa, kattamista, astioiden tiskaamista koneella sekä keittiön yleisestä siisteydestä huolehtimista. Lisäksi apukäsiä tarvitaan vuoteiden petaamiseen ja pyykinpesuun.

Osassa seniorikeskuksista vapaaehtoisten tehtäviin voi kuulua arjen askareiden lisäksi myös pienimuotoista viriketoimintaa, kuten asukkaiden kanssa ulkoilua, tuolijumppaa, tms. liikuntaa tai keskustelua, lehdenlukua, leivontaa, kuvataidetta ja musiikinkuuntelua.

Myös kaupungin leikkipuistot ja päiväkodit saavat apua Helsingin seurakunnilta

Helsingin kaupunki on sopimassa Helsingin seurakuntayhtymän kanssa, että leikkipuistoihin, päiväkoteihin ja seniorikeskuksiin siirtyy vapaaehtoisapuna seurakunnan työntekijöinä. Ensivaiheessa siirtyviä henkilöitä on noin 20 ja siirto kestää 2–4 viikkoa. Pääosa seurakuntien väestä työllistyy leikkipuistotoimintaan.

Leikkipuistoihin ja päiväkoteihin siirtyvät henkilöt ovat seurakuntien lapsityöstä eli he ovat tottuneita työskentelemään lasten kanssa. Heitä ei kuitenkaan lasketa toimipisteissä viralliseen henkilöstömitoitukseen. Päiväkoteihin tai leikkipuistoihin ei myöskään ole tulossa uskonnollista toimintaa. Kaikkien niihin siirtyvien työntekijöiden rikosrekisterit on tarkistettu.

Yhteistyö alkoi helmikuun alussa ja sen kestoa arvioidaan ensimmäisen 2–4 viikon jakson jälkeen koronatilanteen mukaan.