29.04. Onneksi olkoon: Teijo | Palaute

Työraiteet-hanke tuki työllistymisessä

17.12.2020, 12:09 /  päivitetty 12.01.2023, 16:58
Helsingin seurakunnilla on vuosien kokemus heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistämisessä.

Euroopan sosiaalirahaston tukemassa Työraiteet – seurakunnat työllistymisen tukena -hankkeessa oli mukana joukko seurakuntayhtymän yksikköjä ja helsinkiläisiä seurakuntia. 31.8.2022 päättyneen hankkeen tavoitteena oli heikossa työmarkkina-asemassa olevien työttömien helsinkiläisten työllistymisedellytysten parantuminen ja työ- tai opiskelupaikan löytyminen työkokeilun ja suunnitelmallisen jatkopolutuksen kautta.

Keinoina työllistymisedellytysten parantamiseen oli vahvistaa osallistujien elämänhallinnan taitoja ja osallisuuden kokemusta henkilökohtaisesti annettavan tuen sekä Cable-menetelmään pohjautuvan yhteisövalmennuksen avulla.

Hankkeen kohderyhmät

Hankkeen pääkohderyhmä olivat 18–29-vuotiaat työttömät nuoret. Kohderyhmään kuuluivat myös 30–44 -vuotiaat pitkäaikaistyöttömät ja/tai osatyökykyiset sekä yli 54-vuotiaat pitkäaikaistyöttömät, joilla voi ikänsä puolesta olla vaikeuksia työllistyä vapaille työmarkkinoille.

Hankkeen aikana tehtiin asiakasyhteistyötä Stadin ammatti- ja aikuisopiston, Helsingin kaupungin tuetun työllistämisen työvalmentajien, yksittäisten TE-virkailijoiden sekä yhteistyökumppanin Helsingin työllisyyspalveluiden kanssa.

Hanke tuki myös seurakuntien työpaikkaohjaajina toimineiden työntekijöiden osaamista ja työhyvinvointia.

Työraiteet-hanke oli käynnissä 1.3.2020–31.8.2022.

Hanke käytännössä

Työkokeilupaikat sijaitsivat Helsingin alueella seitsemässä eri seurakuntayksikössä ja kolmella lounaskahvila-työpajalla eli Matteuksenkirkon, Pekanraitin ja Hermannin diakoniatalon Waste & Feast -ravintoloissa.

Hankkeessa käytettyjä, työllistymistä tukeneita menetelmiä olivat yksilö- ja ryhmävalmennus ja Duunituki sekä hankkeen aikana kehitetty Keikkaduuni-malli.

Jokaisen työkokeilijan kanssa kartoitettiin henkilökohtainen kokonaistilanne sekä työstettiin jatkosuunnitelmaa kohti opintoja ja työelämää. Lisäksi työkokeilijat osallistuivat yhteisö- ja vertaisvalmennusryhmään, jonka tarkoitus oli parantaa työelämä- ja elämänhallintataitoja, ja ryhmätyöpäiviin, joiden aikana täydennettiin työnhakutaitoja ja tehtiin opintokäyntejä.

Helsingin seurakuntien työntekijöille tarjottiin mm. työpaikkaohjauksen valmennuskoulutuspäivät yhteistyössä Live Palveluiden kanssa.

Hankkeen piirissä oli 67 kohderyhmän kuulunutta henkilöä, joista työkokeilijoita oli 52. Jatkosuunnitelmistaan vastanneista noin puolet ilmoitti jatkavansa koulutukseen tai työelämään. Kokemus aidossa työympäristössä on rohkaissut heikossa työmarkkinatilanteessa olevia siirtymään eteenpäin työelämään tai koulutukseen.

Seurakunnilla on vuosien kokemus työkokeilupaikkojen tarjoamisesta

Helsingin seurakunnat pitävät osatyökykyisten tukemista työelämään erittäin tärkeänä. Seurakunnilla on ollut kolme projektia, joiden turvin on palkattu vaikeassa työmarkkinatilanteessa olevia ja osatyökykyisiä määräaikaisesti. Ensimmäisenä oli Helsingin seurakuntayhtymän rahoittama Työtä kohti -hanke vuosina 2015-2019. Seuraavat hankkeet saivat rahoitusta Euroopan sosiaalirahastolta: Kykyportaat-hanke vuosina 2018-2020 ja Työraiteet-hanke vuosina 2020-2022.

”On ollut tärkeää tukea näiden ihmisten elämänlaatua sekä erilaisia elämänhallintaan ja työelämään siirtymiseen liittyviä taitoja. Tavoite on ollut myös tukea siirtymistä avoimille työmarkkinoille”, kertoo työllistämishankkeissa toiminut Tarja Koivumäki.

Aiemmissa projekteissa Helsingin seurakunnat ovat solmineet vuosina 2015-2019 noin kaksi sataa määräaikaista osa-aikaista työsuhdetta. Työkokeilujakson jälkeen osallistujat palkattiin uudelleen samaan työpaikkaan tai he siirtyivät opiskelemaan.

Lisäksi seurakunnat ovat työllistäneet vaikeassa työmarkkinatilanteessa olevia omalla rahoituksellaan.

”Keinoja työllistymisen tueksi on löydettävä lisää. Kehitämme Helsingin seurakunnissa parhaillaan seurakuntien keinoja ja väyliä siihen, kuinka tukea parhaiten vaikeassa työmarkkinatilanteessa olevia ja osatyökykyisiä kunkin lähtökohdista, sen hetkisistä elämän ehdoista käsin kohti oman näköistä ja kokoista työelämää”, Koivumäki kertoo.

ESR tukee diakoniahankkeita -artikkeli

Kykyportaat-hankkeesta saatuja hyödyt tulivat esille Maija Haapion Diakonia-ammattikorkeakouluun tekemässä tutkielmassa. Opinnäytteen mukaan työkokeilu oli nuorille merkityksellistä. Nuoret kertoivat, että työkokeilu antoi heidän elämäänsä päivärytmin ja se oli mielekästä sekä tarkoituksellista toimintaa. Erityisen tärkeää oli yhteisöllisyyden kokemus toisten työkokeilun osallistuneisiin nuoriin ja Waste & Feast -ravintolan henkilökunnan kanssa.

Lue kokemuksia Työtä kohti -hankkeesta marraskuussa 2018 ilmestyneestä Kirkko & kaupunki -lehden jutusta

Kykyportaat-hankkeen kokemuksista voit lukea tästä lokakuussa 2019 ilmestyneestä Kirkko & kaupunki -lehden jutusta

Millaisista tilanteista työkokeilijat tulevat? Helmikuussa 2018 Kirkko & kaupunki -lehdessä julkaistu juttu kertoo lisää.

Työraiteet-hankkeeseen pääsee mukaan myös koevapaudessa olevia vankeja ja mielenterveyskuntoutujia. Elokuussa 2020 Kirkko & kaupunki -lehti kertoi Waste & Feast -ravintoloista.

EU:n sosiaalirahaston logo tähtiympyrä sinisellä pohjalla