30.06. Onneksi olkoon: Päivö, Päiviö | Palaute
Koko Helsinki

Uskoa ja oikeudenmukaisuutta –elokuvafestivaali Taiteiden yönä 15.8.2024

25.06.2024, 15:03 /  päivitetty 25.06.2024, 15:19
Uskoa ja oikeudenmukaisuutta -elokuvafestivaali järjestetään tänä vuonna ensimmäistä kertaa Taiteiden yönä Kino Agricolassa, Mikael Agricolan kirkon tiloissa.
Uskoa ja oikeudenmukaisuutta –elokuvafestivaali Taiteiden yönä 15.8.2024

Uskoa ja oikeudenmukaisuutta –elokuvafestivaali nostaa esiin tärkeitä yhteiskunnallisia kysymyksiä ja edistää oikeudenmukaisuutta, rauhaa sekä suvaitsevaisuutta.

Tarkoituksena on luoda tila sosiaalisen oikeudenmukaisuuden, tasa-arvon ja identiteetin kysymysten pohtimiselle sekä uusien näkökulmien tutkimiselle.

“Tänä vuonna tarkastelemme erityisesti pakolaisuuden, kodittomuuden, identiteetin ja syrjäytymisen teemoja”, toteavat festivaalin taiteelliset johtajat Kati Pirttimaa ja Pietu Korpelainen.

Elokuvafestivaalin näytökset ovat maksuttomia. Näytösten jälkeen pidetään noin 30 minuutin keskustelupaneeli, jossa käsitellään dokumenttien teemoja.

Festivaalin tapahtumapaikkana toimii Kino Agricola, Mikael Agricolan kirkossa.

Dokumentti 1: Ei tietä kotiin

Aika: 15.8. klo 18.00

Ohjaaja: Markku Heikkinen

Dokumentti seuraa itä-kongolaista pakolaista Charlesia, joka yrittää viedä suomalaiseksi kasvaneen tyttärensä Nadinen tapaamaan perhettään Ruandan pakolaisleirille. Matkan peruuntuessa jäljelle jäävät vain sodan jättämät synkät muistot, joita on vaikea jakaa. Elokuva käsittelee pakolaisen jakautunutta identiteettiä ja kokemusta kodittomuudesta sekä ulkopuolisuudesta.

Dokumentti 2: Haaveiden kääntöraide

Aika: 15.8. klo 20.00

Ohjaaja: Janne Koivula

Haaveiden kääntöraide -elokuva kertoo miesten yhteisöllisyydestä alkoholin varjossa. Tapio, Toni ja Aksa kohtaavat päivittäin Herttoniemen metroasemalla ja viettävät aikaa metroasemien liepeillä. Dokumentti seuraa heidän elämäänsä vuoden ajan ja tuo esiin ilon, epätoivon, itsetuhon ja ystävyyden hetkiä. Elokuva pyrkii näyttämään ihmiselämän arvokkuuden olosuhteista riippumatta.

Tervetuloa

Kino Agricola pyrkii edistämään avoimia ja kunnioittavia keskusteluja, jotka haastavat ennakkoluuloja ja lisäävät ymmärrystä.

Tule mukaan nauttimaan vaikuttavista dokumenteista ja osallistumaan tärkeisiin keskusteluihin. Lisätietoja festivaalista ja ohjelmasta saat ottamalla yhteyttä järjestäjiin tai vierailemalla tapahtuman verkkosivuilla:

Ensimmäisen näytöksen jälkeen sisäpihalla on kevyttä tarjoilua maksua vastaan.

Toivotamme kaikki lämpimästi tervetulleiksi!

Yhteystiedot:

Kati Pirttimaa, Uskoa ja oikeudenmukaisuutta –festivaalin taiteellinen johtaja

kati.pirttimaa@tuomasmessu.fi

Pietu Korpelainen, Uskoa ja oikeudenmukaisuutta –festivaalin taiteellinen johtaja ja viestijä

pietu.korpelainen@evl.fi