18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute

Talousvaikeuksiin kannattaa hakea apua ajoissa

23.08.2018, 15:49 /  päivitetty 02.01.2019, 16:46
Kirkon raha-asianeuvonta auttaa, kun taloustilanne ahdistaa.
Kuvassa rahapussi ja kolikoita

Helsinkiläisen Maijan rahankäytön ongelmat alkoivat, kun hän muutti pois kotoa opiskelemaan. Puhelinmyyjän soittaessa Maija ei pystynyt kieltäytymään, vaan tilasi lehden. Takuuvuokran maksamiseen pienituloinen Maija otti pikavippejä – ei hän ajatellut, että lainan takaisinmaksu olisi vaikeaa tai että korot nostaisivat velat pilviin. Velkoihin ja siihen, ettei koskaan ollut rahaa, tottui.

– Ajattelin, että olen huono. Että kaikki muut osaavat hoitaa asiansa paitsi minä.

Vuosia myöhemmin Maijalla todettiin ADHD, toimintakykyyn vaikuttava neuropsykiatrinen häiriö, jonka vuoksi rahankäyttöä on vaikea hahmottaa ja suunnitella. Kun Maija näki lehdessä ilmoituksen seurakuntien raha-asianeuvonnasta, hän tarttui puhelimeen.

Raha-asianeuvonta Rari on Helsingin seurakuntien palvelu osana kirkon diakoniatyötä. Se tarjoaa maksutonta, luottamuksellista apua ihmisille, joita ahdistaa oma rahatilanne tai velkaantuminen. Rarissa vapaaehtoistyöntekijät auttavat löytämään konkreettisia ratkaisuja.

Rarissa vapaaehtoiset selvittivät Maijan kanssa, paljonko velkaa oli ja auttoivat tekemään hakemuksen talous- ja velkaneuvontaan.

– Hakemukseen hankittiin kaikki tarvittavat liitteet. En olisi ikinä saanut tehtyä sitä yksin.

Rari antoi vinkkejä myös päivittäiseen rahankäyttöön. Maija oppi vertailemaan puhelinliittymien hintoja ja laskemaan halvimman tavan päivittäiseen liikkumiseen.

Rahaongelmiin voi olla lukuisia syitä. Maija toivoo, että varsinkin velkaantuneet nuoret tai vanhukset, joille raha-asioista huolehtiminen on vaikeaa, hakisivat apua ajoissa.

Raha-asianeuvontaan pääsee oman asuinalueen seurakunnan diakoniatyöntekijän kautta. Diakoniatyö auttaa kaikkia eikä apua saadakseen tarvitse olla kirkon jäsen.

Vaikka avun hakeminen hävetti Maijaa, Rarissa asiaan suhtauduttiin neutraalisti ja kannustavasti.

– He eivät ihmetelleet tai tuominneet, vaan he tukivat ja kannustivat eteenpäin.

Maija on kiitollinen vapaaehtoisten avusta: velat ja raha-asiat eivät enää näyttäydy ahdistavana mörkönä vaan asioina, joista voi oppia ja selviytyä.

Maijan nimi on muutettu.

Vapaaehtoiset raha-asianeuvojat voivat auttaa taloustilanteen selvittelyssä. Heihin saa yhteyden oman alueen diakoniatyöntekijän kautta.

Teksti: Meri Holopainen