16.07. Onneksi olkoon: Reino, Rene | Palaute

Vuoden 2023 Yhteisvastuukeräyksen tulos oli yli 2,6 miljoonaa euroa

Roihuvuoren seurakunta

10.05.2024, 10:03
Helsingin seurakunnista eniten rahaa Yhteisvastuukeräykselle tuli Roihuvuoren seurakunnasta! Suuri kiitos kaikille Yhteisvastuutapahtumiin ja keräykseen osallistuneille!

Yhteisvastuukeräyksen vuoden 2023 keräystulos vahvistettiin hiljattain. Helsingin 19 seurakunnan yhteistulos kulujen jälkeen oli runsaat 160 000 euroa.

Helsingin seurakuntien tuloksissa ykkönen oli Roihuvuori sekä kokonaistuloksellaan että tuloksella per jäsen.

Roihuvuori tahkoaa hyviä tuloksia vuosi toisensa jälkeen. Mikä on salaisuutenne, keräyspäällikkö Juha Takala?

– Hyvien tulosten takana on kolme syytä:

1) perinteiset, juurevat tapahtumat helpottavat suunnittelua

2) innokas vapaaehtoisten joukko, jolta liikenee aikaa ja lahjoituksia (rahallisia ja aineellisia) ja työyhteisön panos

3) spontaani, innostuva työkulttuuri.

Kerrotko tarkemmin?

– Meillä on tosi pitkät perinteet YV-keräyksessä, ja keräystä on tehty tapahtumavetoisesti. Järjestämme kevätkaudella useamman ison tapahtuman, joista monia on tehty parin vuosikymmenen ajan, ehkä pidempäänkin. Helmikuussa, yleensä YV-starttisunnuntain jälkeisenä lauantaina, on meillä Euron päivä Laajasalon kirkolla, joka kokoaa noin reipas 1500 ihmistä. Monipuoliseen tarjontaan kuuluu arpajaisia, makkaran- ja letunpaistoa, loimulohta, poniajelua, kuorojen esityksiä, teatteria lapsille, pallonheittoa ja erilaisia puuhapisteitä, kahvia ja keittolounasta. Arpapalkinnot, lohet ja makkarat on saatu lahjoituksina, ja tapahtumassa palvelee hurja joukko talkoolaisia, nuoria ja vanhoja. Euron päivän tuotto muodostaa ison osan YV:n keräystuotosta.

– Toinen iso tapahtuma on vapun alla järjestettävä Varaslähtö vappuun, jolloin myydään simaa ja munkkeja Yhteisvastuun hyväksi. Lapsille on myös ilmapalloja ja vappumuskari. Tänä vuonna tehtiin n. 350 litraa simaa ja arviolta noin 2200 munkkia. "Suntion sima" on monelle alueen ihmiselle käsite, ja monet tulevat hakemaan vappuherkut nimenomaan kirkolta. Tämäkään tapahtuma ei onnistuisi ilman vapaaehtoisia. Tapahtuman valmistelut alkavat huhtikuussa, kun seurakuntalaiset toimittavat tyhjiä pulloja kirkolle siman pullotusta varten. Suntioiden johdolla keittiössä häärää monta käsiparia itse pääpäivänä leipoen ja munkkeja paistaen.

Iso panos Roihuvuoreen tulokseen on myös Laajasalon alueelta ponnistavalla mieskuoro Könsikkäillä, jotka järjestävät keväisin konsertin YV-keräyksen hyväksi.

– Säännöllistä kannatusta keräykselle tulee kirkkojemme aulakahvioista ja iltaruuilta, joista kahvi- ja ruokamaksut ohjataan YV:lle.

– Monella tapahtumalla on juuret historiassa, mutta Roihikassa on samalla myös hyvin spontaani, kokeileva henki. Uusiin juttuihin innostutaan helposti, oli sitten kysymyksessä latukahvila Laajarannassa (meren äärellä oleva toimipisteemme) tai tämän kevään Roihuvuoren kirkon "Päivä kirkolla" -tapahtuma, joilla myös tuetaan YV:ta.

Kuva vuoden 2023 Euron päivä -tapahtumasta. Kuvaajana Timo Pekka Kaskinen.