29.04. Onneksi olkoon: Teijo | Palaute
Koko Helsinki

Vuosi 2020 Waste&Feast Café Hermannissa

19.02.2021, 16:00 /  päivitetty 19.02.2021, 17:40
Kokki esiliina edessään ja kauha kädessään seisoo keittiössä

Hermannin diakoniatalon Varustamossa toimiva Cafe Hermanni on edullinen kahvila, jossa ilmainen aamupuuro on tarjolla arkisin. Usein tarjolla on myös leipomon lahjoitustuotteita.

Kahvilassa on avoin Wifi, tietokone käytössä, päivän lehdet luettavana ja erilaisia pelejä. Patjatkin löytyvät päivätorkuille. Vuoden aikana tuli käyttöön myös biljardi.

Vuonna 2020 Waste&Feast Café Hermanni sulki ovensa yhteisöruokailujen suljettua ovensa. Hermannista tuli yksi poikkeusajan ruoka-avun jakopisteistä. Henkilökunta ja joukko vapaaehtoisia huhki arkisin jakamassa ruokakasseja nopeaan tahtiin apua hakeville.

Cafe Hermannia luotsaava Keijo Heikkinen siirtyi maaliskuussa Akuuttikassijaon pakkaustiimiin Myllypuron elintarvikeavun tiloihin. Sieltä lähti päivittäin satoja ruokakasseja jakopisteisiin, ja Keijon käsien kautta lähti viiden kuukauden aikana tuhansia kasseja tarvitsijoille.

”Muutaman päivän pesti vaihtuikin kuukausiksi. Vaikka työ oli raskasta, se oli mukavaa. Tapasin erilaisia ja myös tuttuja ihmisiä. Kaikilla oli sama visio: ”Nyt autetaan ihmisiä”. Myllypurosta tuli mieleen talkoot, jossa ketään ei jätetä yksin hädän hetkellä. Siitä tuli hyvä mieli. Se kokosi eri ihmisryhmät ja erilaiset ihmiset toimimaan yhdessä tiiminä ja puhaltamaan yhteen hiileen. Eräs työkaveri sanoitti mielestäni hyvin: ”Tämä työ pelasti koronakevään, kun saa olla konkreettisesti auttamassa ihmisiä.” Olen samaa mieltä.

Myllypuro kokosi eri ammatttien edustajat mm. kaupungilta, seurakunnista, kirjastosta, hotelleista, kahviloista ja ravintoloista sekä vapaehtoiset ja Myllypuron oman porukan toimimaan yhdessä ja auttamaan ihmisiä kriisin hetkellä. Välillä tosi väsyneenä, mutta ah niin onnellisena.” (Keijo Heikkinen, Pullakirkon Ploki)