04.07. Onneksi olkoon: Ulla, Ulpu | Palaute

Seurakuntayhtymä

14.06.2024, 10:37
ihmisiä

Helsingin seurakuntien yhteinen kirkkovaltuusto vahvisti vuoden 2023 tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen. Tilikauden toimintakate oli -74,7 miljoonaa euroa ja ylijäämäksi muodostui noin 31,7 miljoonaa euroa. Kirkollisveroprosentti säilyy ennallaan 1,0 prosentissa.

Tilinpäätökseen ylijäämä oli poikkeuksellisen suuri. Kun tuloksesta poistetaan sijoitusten kirjanpidolliset arvonmuutoskirjaukset, "toiminnallinen" ylijäämä oli 23,6 miljoonaa euroa. Rahavarat lisääntyivät 26,4 miljoonaa euroa (sis. arvonmuutokset) ja olivat vuoden lopussa yhteensä 216,3 miljoonaa euroa. Myös koko seurakuntayhtymän maksuvalmius on erittäin hyvä.

Vuoden 2023 ylijäämään vaikuttivat useat tekijät. Toimintatuottoja kertyi 0,7 miljoonaa euroa enemmän ja toimintakuluja 1,7 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuonna 2022. Kirkollisverotuloja kertyi 94,5 miljoonaa euroa eli 11,3 miljoonaa enemmän kuin edellisenä vuonna. Rahoitustuottojen ja -kulujen nettotuotto kasvoi sekin 14,0 miljoonaa euroa. Arvonmuutokset puhdistettuina sijoitustoiminta (kiinteistöt ja rahavarojen sijoitukset) tuotti 10,9 miljoonaa euroa eli suurin piirtein saman verran kuin vuotta aiemmin.

”Ennakoitua suuremmat verotulot ja onnistuneet sijoitukset tekivät tuloksesta poikkeuksellisen hyvän. Tällainen tulos tietysti ilahduttaa. Se mahdollistaa toiminnan kehittämisen ja esimerkiksi satsaukset investointeihin nyt ja jatkossa. Pystymme myös paremmin varautumaan kustannustason nousuun ja veroeurojen ostovoiman heikkenemiseen. Lisäeurot auttavat kirkkoa näkymään helsinkiläisessä katukuvassa ja tarjoavat pohjan hyvän tekemiseen myös tulevaisuudessa”, hallintojohtaja Juha Silander sanoo.

”Tuloistamme merkittävä osa koostuu helsinkiläisten jäsenten maksamasta kirkollisverosta. Nuo eurot haluamme käyttää vastuullisesti lähimmäistemme hyväksi niin kotikaupungissa kuin kansainväliseenkin apuun”, jatkaa yhteisen kirkkovaltuuston puheenjohtaja Wiking Vuori.

Helsingin seurakuntayhtymän 109,5 miljoonan euron toimintakuluista noin 58 prosenttia kohdentui seurakuntiin ja 42 prosenttia yhteisiin palveluihin. Työntekijäresurssit olivat palkkakuluina noin 54,4 miljoonaa euroa ja henkilötyövuosina ilmaisten 1060. Työpanoksesta noin 60 prosenttia tehtiin seurakunnissa. Koko henkilöstövahvuudesta 44 prosenttia työskenteli hengellisen työn tehtävissä.

taulukko

Seurakuntayhtymän kiinteistösijoitusten markkina-arvoksi arvioitiin vuoden 2023 lopussa noin 161 miljoonaa euroa, josta asuinkiinteistöjen osuus on noin 57 prosenttia, toimisto- ja liikekiinteistöjen noin 16 prosenttia sekä tonttien ja maa-alueiden noin 27 prosenttia. Salkun markkina-arvo pieneni edellisvuodesta arviolta 24 miljoonaa euroa.

Laajimmat käynnissä olevat korjaushankkeet vuonna 2023 olivat Malmin kirkon peruskorjaus, Lauttasaaren kirkon peruskorjauksen loppuun saattaminen, Mikael Agricolan kirkon ja Korpirauhan leirikeskuksen lämmönjakokeskusten uusimis- ja korjausurakat, Östersundomin kirkon maalämpöurakka sekä Laajasalon kirkon ikkunoiden uusiminen.

Veroprosentti säilyi yhdessä

Helsingin seurakuntien yhteinen kirkkovaltuusto päätti yhteisen kirkkoneuvoston esityksen mukaisesti, että kirkollisveroprosentti säilyy vuonna 2025 Helsingissä ennallaan 1,0 prosentissa.

Veroprosentti on pienimpien joukossa Suomen seurakuntatalouksista.

Lisätietoja:

Tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen allekirjoittaa yhteinen kirkkoneuvosto ja taloudesta vastaavana viranhaltijana hallintojohtaja maaliskuun loppuun mennessä. Tilinpäätös ja tilintarkastuskertomus käsitellään yhteisessä kirkkovaltuustossa kesäkuussa, jolloin myös päätetään vastuuvapauksista. Tilinpäätöskirjan osat ovat: toimintakertomus, talousarvion toteutuminen, tilinpäätöslaskelmat, tilinpäätöksen liitetiedot sekä allekirjoitukset, tilinpäätösmerkintä, luetteloita ja selvityksiä. Tilinpäätöskirjan loppuun on liitetty tilintarkastuskertomus. Vuoden 2023 koko tilinpäätös ja toimintakertomus löytyy TÄÄLTÄ. Kokouksen yhteydessä tilinpäätöskirjaan tuli joitakin teknisiä korjauksia ja lisäyksiä, jotka näkyvät pöytäkirjavaiheessa.