27.07. Onneksi olkoon: Heidi | Palaute

Yhteisvastuukeräys käynnistyy 4.2. Katso Tuomiokirkkoseurakunnan tapahtumat

31.01.2024, 13:44 /  päivitetty 04.04.2024, 11:10
Vuonna 2024 Yhteisvastuu keskittyy nuorten elämänhallinnan ja mahdollisuuksien parantamiseen. Yhteisvastuukeräys käynnistyy kynttilänpäivänä, su 4.2., jolloin kaikissa kirkoissa kerätään kolehti Yhteisvastuulle.
Yhteisvastuukeräys käynnistyy kynttilänpäivänä 4.2.

Yhteisvastuu auttaa tänä vuonna kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevia nuoria. Vuoden 2024 Yhteisvastuukeräyksen teemana on nuorten elämänhallinnan ja mahdollisuuksien parantaminen. Tuotto jakautuu Kirkon Ulkomaanavun kautta katastrofityöhön ulkomailla ja HelsinkiMission koordinoiman SchoolToBelong - ohjelman kautta suomalaisiin kouluihin nuorten yksinäisyyttä vastaan.

HelsinkiMission School to belong -ohjelma vie muun muassa avun ja osallistaa koko koulun – aina hallinnon strategioista opettajien ja oppilashuollon ammattilaisiin ja jokaiseen lapseen ja nuoreen saakka. Kirkon Ulkomaanapu puolestaan tekee työtä Ugandassa kuudella pakolaisasutusalueella. Koulutushankkeiden avulla parannetaan koulutuksen saatavuutta rakentamalla uusia ja turvallisia luokkahuoneita, järjestämällä kouluun paluuseen kannustavia kampanjoita ja lisäämällä tietoa koulutuksen tärkeydestä sekä jakamalla oppimateriaaleja ja hygieniapakkauksia.

Helsingin tuomiokirkkoseurakuntaan jäävä 20 prosentin keräystuotto tullaan käyttämään alueemme nuorten hyvinvoinnin lisäämiseen, ja sen käytöstä huolehtii seurakuntamme kasvatuksen tiimi.

Kansainvälisen työn koordinaattori Natasha Vaalgamaa toimii Yhteisvastuukeräyksen keräyspäällikkönä Tuomiokirkkoseurakunnassa. Hän iloitsee siitä, että keräyksen teema on tänä vuonna erityisen ajankohtainen ja konkreettinen.

- Sekä äitinä että hiihtolomariparille lähtevänä seurakunnan työntekijänä näen nuorten hyvinvoinnin erityisen merkityksellisenä. Haluankin jo etukäteen kiittää kaikkia, jotka eri tavoilla osallistuvat ja lahjoittavat, Vaalgamaa sanoo.

Jo suunniteltujen Yhteisvastuu-tapahtumien ohella hän haluaa heittää palloa ideoinnista myös seurakuntalaisille.

- Esimerkiksi viime vuonna monet työnantajat antoivat aikaa Yhteisvastuulle vapaaehtoistyön muodossa. Tapoja osallistua on monia, ja olemme avoimia seurakuntalaisten ja yhteistyökumppaneiden ajatuksille. Ota yhteyttä, niin toteutetaan ideasi!

Yhteisvastuu-tapahtumia Helsingin tuomiokirkkoseurakunnassa

Su 4.2. klo 12 Hyvän toivon kappelin syntymäpäivät: messu, jonka jälkeen keittolounas ja kakkukahvit Yhteisvastuun hyväksi sekä matalan kynnyksen karaokea. Iloista yhdessäoloa hyvässä seurassa.

Su 4.2. kaikissa messuissa kerättävä kolehti menee Yhteisvastuulle.

Su 4.2.- su 3.3. Tuomiokirkon, Suomenlinnan ja Mikael Agricolan kirkon lähetyskynttelikköjen tuotto menee Yhteisvastuulle.

Ke 7.2. Valtiopäivien avajaisten ekumeeninen juhlajumalanpalvelus, kolehti Yhteisvastuukeräykselle.

Ke 14.2. klo 18 Swing High:n ystävänpäiväkonsertti Yhteisvastuun hyväksi Vanhassa kirkossa. Pääsymaksu 15/10e, kaverilippu kahdelle 20e, lapset maksutta. Maksuvälineet: käteinen ja MobilePay

Ma 4.3.-to 7.3. klo 10-14 Yhteisvastuukahvila Tuomiokirkon kryptassa. Maksuvälineet käteinen ja MobilePay.

Ke 6.3. klo 11.30 SenioriFoorumin 17-vuotisjuhla Mikael Agricolan kirkon kryptassa ja klo 13 televisioitava juhlajumalanpalvelus kirkkosalissa, kolehti kerätään Yhteisvastuulle.

Pe 26.4. klo 10-11 Yhteisvastuu-hetki wapputunnelmin Annankulman olohuoneessa. Tarjolla musiikkia, arpajaiset, tietovisa ja infoa Yhteisvastuukeräyksestä.

Su 26.5. klo 18 Kauneimmat virret -hyväntekeväisyyskonsertti. Tuomiokirkon kamarikuoro Viva Vox, johtaa Inka Kinnunen, Arttu Selonen, urut. Ohjelmatulot Yhteisvastuukeräykselle. Mobilepay ja käteinen. Konsertti on kaikille avoin.