29.04. Onneksi olkoon: Teijo | Palaute
Vanhakirkko

Herran syntymä on lähellä - Messukide johdattaa pyhän teemoihin

16.12.2016, 14:46 /  päivitetty 20.12.2016, 14:11

Eikö yksi aikamme sairauksista ole keskinäisen luottamuksen puute? Perhepiiri, yhteisöt, yhteiskunnallinen elämä, puhumattakaan kansojen väliset suhteet – liian usein sama levoton näky, kipu: itsekkyys, epäluulo. Sunnuntain evankeliumin (Matt. 1: 18-24) kerronnan kehyksenä on perhe, jossa yllättävä raskaus synnyttää toisessa osapuolessa kalvavan epäluulon.

Liitto on purkautua, mutta puolisoiden suhde ja yhteys palautuu Jumalan tahdon mukaiseksi, luottamuksessa hänen sanaansa, lupaukseensa.

Pyhä perhe arkisuudessaan on kuin Jumalan perheen, kristillisen seurakunnan alkusolu. Keskuksen siinä muodostaa maailman Vapahtaja, Jeesus – Immanuel, joka merkitsee: "Jumala on meidän kanssamme."

Juuri ihmiskunnan kaikkinaisen kipuilun keskellä – aikanaan mutta ajattomasti – julistetaan Jumalan ilmoitusta: Immanuel-lasta, Vapahtajaa, joka sovittaa ja murtaa itsekkyytemme ja epäluulomme synnin kahleet.

"Jumala meidän kanssamme" on vakuutus – voimassa tänäänkin perheissämme, kirkoissamme, maassamme ja maailmamme melskeissä, kun tukeudumme rukouksessamme lähimmäistemme rinnalla häneen. Lupaus on luovuttamaton todistus siitä, kuinka tärkeää Kristus-lapsen syntymä Vapahtajaksemme meille oli.

Näihin sanoihin kiteytyy pappi Ermo Äikään saarna Ruoholahden kappelin messussa ensi sunnuntaina 18.12. klo 12.

4. adventtisunnuntain messua vietetään myös klo 10 Tuomiokirkossa ja Vanhassa kirkossa sekä klo 12 Mikael Agricolan kirkossa (vanha kaava) ja klo 18 vietetään Tuomasmessua Mikael Agricolan kirkossa.

Vanhassa kirkossa vietetään messun yhteydessä kirkon 190-vuotisjuhlaa.

Tulevan pyhän messujen tarkemmat tiedot löytyvät class=" "
target="_blank">tapahtumakalenterista
.