06.10. Onneksi olkoon: Pinja, Minttu | Palaute
Vanhakirkko

Taiteiden yön tapahtumia Tuomiokirkkoseurakunnassa

08.08.2024, 12:25 /  päivitetty 12.08.2024, 10:14
Taiteiden yö tarjoilee osallistujalleen Tuomiokirkkoseurakunnassa niin musiikkia, dokumenttielokuvia kuin poikkitaiteellista ohjelmaakin.
Taiteiden yö Tuomiokirkkoseurakunnassa

Musiikkitilaisuuksia, dokumenttielokuvafestivaalia ja poikkitaiteellista ohjelmaa Tuomiokirkkoseurakunnan kirkkotiloissa ja niiden ympäristössä – muun muassa kaikkea tätä Helsingin tuomiokirkkoseurakunnassa on tarjolla Taiteiden yöhön torstaina 15.8. osallistuvalle. Tervetuloa mukaan!

Kuorojen kavalkadi tarjoilee kuoroesityksiä Tuomiokirkossa

Helsingin Urkukesän Taiteiden yön Kuorojen kavalkadi tarjoaa kuoroesityksiä puolen tunnin välein klo 18–21.30 Tuomiokirkossa. Kavalkadiin on vapaa pääsy.

18.00 Cantores Minores, joht. Hannu Norjanen
18.30 Sibelius-lukion tyttökuoro, joht. Reijo Aittakumpu
19.00 Sibelius-lukion kamarikuoro, joht. Maija Laurinsilta
19.30 Dominante, joht. Seppo Murto
20.00 St Nicholas Chamber Choir, joht. Erik Riekko
20.30 SonorEnsemble, joht. Hanna Remes
21.00 Suomen laulu, joht. Esko Kallio

Uskoa ja oikeudenmukaisuutta -elokuvafestivaali Kino Agricolassa

Taiteiden yönä Mikael Agricolan kirkon tiloissa, Kino Agricolassa, järjestetään ensimmäistä kertaa Uskoa ja oikeudenmukaisuutta -elokuvafestivaali, jossa esitetään klo 18 Markku Heikkisen dokumenttielokuva Ei tietä kotiin ja klo 20 Janne Koivulan dokumentti Haaveiden kääntöraide.

Ei tietä kotiin seuraa itä-kongolaista pakolaista Charlesia, joka yrittää viedä suomalaiseksi kasvaneen tyttärensä Nadinen tapaamaan perhettään Ruandan pakolaisleirille. Elokuva käsittelee pakolaisen jakautunutta identiteettiä ja kokemusta kodittomuudesta sekä ulkopuolisuudesta. Haaveiden kääntöraide puolestaan kertoo miesten yhteisöllisyydestä alkoholin varjossa. Dokumentti seuraa vuoden ajan Tapion, Tonin ja Aksan päivittäisiä kohtaamisia Herttoniemen metroasemalla ja tuo esiin ilon, epätoivon, itsetuhon ja ystävyyden hetkiä. Elokuva pyrkii näyttämään ihmiselämän arvokkuuden olosuhteista riippumatta.

Festivaali nostaa esiin tärkeitä yhteiskunnallisia kysymyksiä ja edistää oikeudenmukaisuutta, rauhaa sekä suvaitsevaisuutta. Maksuttomien näytösten jälkeen pidetään noin 30 minuutin keskustelupaneeli, jossa käsitellään dokumentin teemoja. Ensimmäisen näytöksen jälkeen sisäpihalla on kevyttä tarjoilua maksua vastaan.

Taiteiden yön konsertteja Suomenlinnan kirkossa

Helsingin Urkukesä ja Suomen Kamarimusiikkiseura ry järjestävät yhteistyössä kaksi konserttia Suomenlinnan kirkossa. Konsertit kuullaan klo 18 ja 19 ja käsiohjelma kumpaankin on ladattavissa täältä. Konserttien kesto on noin 45-50 minuuttia ja niihin on vapaa pääsy.

Ohjelma klo 18 konsertissa

Marika Toivonen, fagotti
Hanna Berglind, piano

Ohjelma klo 19 konsertissa

Jaakko Tuomikoski (1950–): Andante Serioso klarineteille f-molli (2023)
Katariina Piri, Es-klarinetti
Jussi Virolainen, B-klarinetti
Mikko Kokkonen, basettitorvi
Timo I. Laakso, bassoklarinetti

Jaakko Tuomikoski (1950–): Lamento sarjasta “Viisi kappaletta klarineteille” (2023)
Katariina Piri, Es-klarinetti

Joanna Hyrsky-Tran Minh, viulu
Tarja Koskinen, alttoviulu
Tuija Vainio, sello

Rukouksen syli avautuu Vanhassa kirkossa ja kirkon puistossa

Rukouksen syli avautuu Vanhassa kirkossa ja kirkon puistossa Taiteiden yönä. Konsertinomainen poikkitaiteellinen ohjelma alkaa kirkossa klo 18. Musiikin lomassa kuullaan ajankohtainen puheenvuoro, psalmi-improvisaatio johdattaa yhteisölliseen rukoukseen ja illan kruunaa ehtoollinen. Kahvikärry palvelee kirkon puistossa ennen tilaisuutta.

Illassa ovat mukana Jukka Leppilampi, Tove Wingren-Leppilampi, Jukka Tolonen, Junnu Aaltonen, Hillel Tokazier, Kaarle Mannila, Mikko Härkin, Sari Perttu ja Eija-Riitta Korhola sekä seurakunnan vapaaehtoisia ja Juhana Kuusniemi.