03.05. Onneksi olkoon: Outi | Palaute
Vuosaaren kirkko

Erätauko-keskusteluissa on mukava, välitön ja jokaista kunnioittava ilmapiiri – keskustelut jatkuvat syksyllä 2023

16.06.2023, 22:22 /  päivitetty 16.08.2023, 10:37
Erätauko-keskusteluihin kutsutaan kaikkia vuosaarelaisia, seurakuntalaisia, seurakunnan työntekijöitä ja vapaaehtoisia. Erilaisista taustoista tulevien keskustelijoiden erilaiset kokemukset ja näkökulmat ovat tervetulleita ja tuovat syvyyttä keskusteluihin.
Eri ikäisiä ihmisiä Erätauko-keskustelu tekstin edessä.

Diakonia kutsui keväällä 2023 vuosaarelaisia avoimiin Erätauko-keskusteluihin. Keskustelujen aiheina olivat hyvän tekeminen sekä yhdessä tekeminen, vapaaehtoistoiminta Vuosaaren seurakunnassa. Erätauko-keskustelu on tapa käydä rakentavaa yhteiskunnallista keskustelua – pysähtyä ja tarkastella asioita kaikessa rauhassa ja kuulla eri lähtökohdista tulevien ihmisten ajatuksia ja kokemuksia. Osallistujien mukaan keskusteluissa oli mukava, välitön sekä jokaista kunnioittava ja arvostava ilmapiiri. Yhteen tuleminen ja yhdessä keskusteleminen kannatti! Keskusteluihin osallistuneet kertoivat, että illoissa tuli kokemus kuulluksi tulemisesta ja jakamisesta. Keskustelujen aiheet – hyvän tekeminen ja yhdessä tekeminen – koettiin tärkeiksi ja mielenkiintoisiksi. Ideoita ja innostusta jaettiin ja tehtiin oivalluksia. Keskustelijoiden mukaan yhdessä tekemisessä syntyy uutta ja yhdessä saamme aikaiseksi hyviä asioita.

Syksyllä jatketaan Erätauko-keskusteluja. Keskusteluihin kutsutaan kaikkia vuosaarelaisia, seurakuntalaisia, seurakunnan työntekijöitä ja vapaaehtoisia. Erilaisista taustoista tulevien keskustelijoiden erilaiset kokemukset ja näkökulmat ovat tervetulleita ja tuovat syvyyttä keskusteluihin. Asiantuntemusta tai aikaisempaa kokemusta ei tarvita. Erätauko-keskusteluissa on mahdollisuus tulla kohdatuksi ja kohdata, kuunnella ja puhua, oivaltaa jotakin uutta ja tärkeää. Sydämellisesti tervetuloa mukaan!

Samassa veneessä – monenlaisuuden kunnioittamisen taito

Jokaisella meistä on lukemattomia ominaisuuksia ja rooleja. Kuulumme myös monenlaisiin ryhmiin. Taustamme, identiteettimme, elämänkulkumme ja vaikkapa taloudellinen tilanteemme vaihtelevat. Yhteisömme monenlaisuutta rikastuttavat mm. monet vähemmistöryhmät. Monenlaisuuden kunnioittamisen taito rakentaa kunnioittavaa, turvallista ja myönteistä vuorovaikutusta ihmisten kesken. Se lujittaa myös yhteisöä. Tätä taitoa voimme kehittää yhdessä. Tule keskustelemaan muiden kanssa: Mitä sinulle merkitsee monenlaisuuden kunnioittamisen taito? Miten haluat kehittää tätä taitoasi? Millaista monenlaisuuden kunnioittamista Vuosaaressa tarvitaan juuri nyt? Miten voimme yhdessä vahvistaa kokemusta samassa veneessä olemisesta?

Vuosaaren kirkolla torstaina 5.10. klo 17.30–20.

Ilmoittautuminen 2.10. mennessä Tuula Mäkinen, p. 09 2340 6547 tai vuosaari.diakonia@evl.fi.

Yhdessä elämisen taito

Yhdessä elämisen taidot (mm. kunnioitus, vastavuoroisuus, konfliktien ratkaisu) ovat yhteisen elämisen perustaitoja. Niitä voi oppia koko ajan lisää ja taitoja voi kehittää paremmiksi. Tule keskustelemaan muiden kanssa: Mikä on sinun vahvuutesi yhdessä elämisen taidossa? Mitä puolia haluat kehittää itsessäsi? Millaisia taitoja tarvitaan Vuosaaressa juuri nyt? Miten voimme yhdessä vahvistaa näitä taitoja?

Yhdessä elämisen taito Erätauko-keskustelu Vuosaaren kirkolla Marielundissa keskiviikkona 1.11. klo klo 17.30–20.

Ilmoittautuminen 30.10. mennessä: Eija Keinänen, p. 09 2340 6541 tai vuosaari.diakonia@evl.fi.