02.05. Onneksi olkoon: Viivi, Vuokko | Palaute
Vuosaaren kirkko

Seurakuntavaalit 2022 | Vaalipaneelissa nousi esiin monia ajankohtaisia kysymyksiä

01.11.2022, 11:09 /  päivitetty 01.11.2022, 11:15
Vuosaaren kirkolla pidettiin mielenkiintoinen vaalipaneeli. Jos et päässyt mukaan, voit ehdokkaiden ajatuksiin ja ehdokkaisiin tutustua vielä vaalikoneessa.
Vuosaaren kirkon kirkkosali jossa käynnissä vaalipaneeli, yleisöä penkeissä, ehdokkaat edessä.

Vuosaaren kirkolla pidettiin maanantaina 31.10. seurakuntavaalien vaalipaneeli. Paikalla Vuosaaren 26 ehdokkaasta oli suurin osa, vain 5 ehdokasta ei päässyt mukaan tilaisuuteen. Paneelissa jokainen ehdokas sai esittäytyä ja kertoa, miksi on lähtenyt ehdokkaaksi seurakuntavaaleihin.

Vuoden 2022 seurakuntavaaleissa Vuosaaressa on 3 ehdokaslistaa. Jokaisen listan ehdokkaat miettivät muutamia kysymyksiä ryhmänsä kanssa.

Vuosaaren seurakunnan kannalta ajankohtaisin kysymys koski Merirasti-kappelin mahdollista purkamista. Seurakuntaneuvosto päätti helmikuussa, että Merirasti-kappelista luovutaan vuoden 2022 lopussa. Kappelirakennuksen omistaa Helsingin seurakuntayhtymä ja yhteinen kirkkoneuvosto on esittämässä yhteiselle kirkkovaltuustolle kappelin purkuluvan anomista. Moni seurakuntalainen kuitenkin toivoo, että kappelirakennusta ei purettaisi. Ryhmät pohtivat, onko kappelin purkupäätös oikea ratkaisu? Mahdollinen purkupäätös tulee aikanaan nyt vaaleissa valittavien yhteisen kirkkovaltuuston jäsenten päätettäviksi.

Toinen varsin ajankohtainen kysymys, joka esitettiin myös yleisölle, koski kirkon remontin aikaista väistötilaa. Vuosaaren kirkon remontin suunnittelu alkaa ensi vuonna. Kirkon remontin ajaksi tarvitaan väistötila toiminnan jatkamiseksi. Illassa pohdittiin mikä tila Vuosaaressa vastaisi parhaiten seurakunnan tarpeisiin.

Lisäksi vaalipaneelissa ehdokkaille esitettiin väitteitä, joihin he vastasivat nostamalla värejä: vihreän, jos olivat väitteen kanssa samaa mieltä ja punaisen jos eri mieltä. Mahdollista oli nostaa myös keltainen.

Vaalipaneelia seurannut yleisö oli myös aktiivinen, ja yleisöstä tulikin useita kysymyksiä ehdokkaille.

Vaalikone voi auttaa valinnassa

Jos et päässyt mukaan vaalipaneeliin, voit etsiä sopivaa ehdokasta vielä vaalikoneen kautta. Sielläkin ehdokkaat ovat vastanneet moniin ajankohtaisiin kysymyksiin.

Vaalikoneen löydät osoitteesta: https://www.seurakuntavaalit.fi/vaalikone

Seurakuntavaalit 2022

Ennakkoäänestys ti–la 8.–12.11.

Varsinainen vaalipäivä su 20.11.

Luottamushenkilöt valitaan nelivuotiskaudeksi.

Vuosaaren seurakunnan ehdokkaat

Ehdokkaat numeroineen ja ehdokaslistojen esittelyt näet täällä.

Seurakuntavaalien ehdokkaita Vastuunkantajien ehdokaslistalta.

Seurakuntavaalien ehdokkaita Kokoomuslaisten Toivo listalta.

Seurakuntavaalien ehdokkaita Tulkaa kaikki ehdokaslistalta.