14.05. Onneksi olkoon: Tuula | Palaute
Vuosaaren seurakunta

Häät

Avioliittoon vihkiminen

Kun olette ottamassa isoa askelta elämässänne astuaksenne avioliittoon, on aika varata kirkko ja pappi sekä teettää avioliiton esteiden tutkinta. Pappi varataan siitä seurakunnasta, johon te kuulutte; kirkko ja kanttori siitä seurakunnasta, jonka kirkossa haluatte tulla vihityksi.

Avioliiton esteiden tutkintaa varten voitte tulla oman seurakuntanne toimistoon (ottakaa henkilöllisyystodistukset mukaan) tai tilata kaavakkeen kotiin ja lähettää sen postitse. Kaavakkeessa tulee olla kahden todistajan allekirjoitukset.

Esteidentutkinta on suoritettava viimeistään viikkoa ennen vihkimistä, mutta se kannattaa tehdä jo ajoissa, sillä päätös pysyy voimassa neljä kuukautta.

Ennen vihkitoimitusta pappi keskustelee kanssanne, jolloin usein myös harjoitellaan vihkitoimituksen kulkua. Kanttori tulee pääsääntöisesti siitä seurakunnasta, jonka kirkossa teidät vihitään.

"Paina minut sinetiksi sydäntäsi vasten, pane sinetiksi ranteesi nauhaan." (Laul. l. 8:6)‍

Vuosaaren seurakunnan tilat kirkollisten- ja perhejuhlien käytössä.

Ohjeita ja asioita joita on hyvä tietää kirkollisten juhlien järjestämisestä Vuosaaren seurakunnan tiloissa.