01.09. Onneksi olkoon: Pirkka | Palaute
Vuosaaren seurakunta

”Kuolemakaan ei voi nujertaa toivoa” - Lähetyskumppanuusneuvottelut käynnistyivät Helsingin Vuosaaressa

Vuosaaren seurakunta

27.08.2024, 15:51 /  päivitetty 27.08.2024, 16:01
Suomen evankelis-luterilainen kirkko ja sen sopimusjärjestöt ovat koolla yhdessä kansainvälisten yhteistyökirkkojensa edustajien kanssa 26.–30.8. Helsingissä Kulttuurikeskus Sofiassa.
Ihmisiä Vuosaaren kirkossa

Lähetyskumppanuusneuvotteluiden kaukaisimmat osallistujat tulevat muun muassa Japanista, Taiwanista, Angolasta Kambodzhasta ja Kolumbiasta. Monet vieraista ovat maista, joissa kirkko elää keskellä sotatannerta, ja arkea leimaa muun muassa pakolaisuus.

Avajaismessu Vuosaaren kirkossa

Vuosaaren kirkossa vietettiin maanantai-iltana avajaismessua. Arkkipiispa Tapio Luoman saarnasta nousi vahvasti esiin toivo, jota kuolemakaan ei voi nujertaa. Kristityillä on yhteinen kutsumus todistaa ylösnousseesta Kristuksesta, ja kaikki kristityt ja kirkot on kutsuttu tähän tehtävään, joka ylittää sekä kansalliset että kulttuuriset rajat. Todistaminen ei kuitenkaan perustu ihmiseen, vaan yksin Kristuksen voimaan ja Pyhän Hengen työhön. "Meidät on lähetetty maailmaan vain yhtä asiaa varten. Meidät on lähetetty todistamaan ylösnousseesta Kristuksesta", arkkipiispa painotti ja totesi, että toivo on kaikkialla kaivattu sanoma. ”Ylösnoussut Kristus on itse osoitus siitä, että kuolemakaan ei voi nujertaa toivoa, jonka Jumala lahjoittaa”. Lähetystyö ei ole vain yksittäinen toimintamuoto vaan Kristuksen kirkon olemisen tapa. Jokaisen tulisi pohtia, miten voimme omalla paikalla ja elämällä voi todistaa Kristuksesta ja olla Jumalan valtakunnan työssä mukana, yhdessä muiden kristittyjen kanssa.

”Your Will Be Done – Church and Mission in Changing Landscapes”

Lähetyskumppanuusneuvotteluissa on mahdollista kuulla, mitä noin neljällekymmenelle yhteistyökirkolle tai -järjestölle kuuluu, jakaa kokemuksia sekä oppia yhdessä tämän ajan lähetystyöstä ja käytössä olevista välineistä. Tapaamisen kattoteemana on ”Your Will Be Done – Church and Mission in Changing Landscapes”.

Suomen evankelis-luterilainen kirkko on järjestänyt Lähetyskumppanuusneuvottelut kerran aikaisemmin, vuonna 2014. Silloin kirkkojen edustajat kokoontuivat Järvenpäähän.

Osallistu verkossa

Täysistunnot ja paneelikeskustelut suoratoistetaan Kirkon Youtube -kanavalla. Voit katsoa striimejä suorana alla olevan linkin kautta.

Katso neuvotteluja suoratoistona täällä

Lue arkkipiispa Tapio Luoman saarna