23.07. Onneksi olkoon: Oili, Olga | Palaute
Vuosaaren seurakunta

Avartavia keskusteluiltoja Katukappelissa – kattava katsaus kiinnostavia aiheita

Vuosaaren seurakunta

02.01.2024, 09:54 /  päivitetty 25.06.2024, 00:26
Kutsumme sinua mukaan avartaviin keskusteluiltoihin. Illan alussa kuullaan asiantuntijan alustus, jonka jälkeen keskustellaan yhdessä illan aiheesta.
kuvassa koko syksyn keskusteluiltoja kuvaavia pieniä kuvia, kuten pastori, kokemusasiantuntija, jouluevankeliumin hahmot, kinkerit ja solmu

Tule mukaan avartamaan ajatuksia, kuulemaan ja keskustelemaan! Mukaan voit tulla kun sinulle sopii, vaikka joka kertai!

Maanantai-illan keskusteluja Katukappelissa klo 17.30–19.

Katukappeli | Kauppakeskus Columbus, Vuotie 45, Vuosaari.

Syksyn 2024 illat aiheineen

Pappina Vuosaaren seurakunnassa. Maanantai-illan keskusteluja sarjassa papin työstä kertoo Vuosaaren seurakunnan pastori Antti Pesonen Katukappelissa maanantaina 16.9. klo 17.30–19.

Visio oikeudenmukaisesta maailmasta. Maanantai-illan keskusteluja Katukappelissa maanantaina 23.9. klo 17.30–19. Kirkon Ulkomaanavun visio on maailma, jossa kaikki yhteiskunnat ovat sopeutumiskykyisiä ja oikeudenmukaisia. Niissä toteutuu jokaisen oikeus rauhaan, laadukkaaseen koulutukseen ja kestävään toimeentuloon. Kirkon Ulkomaanavun varatoiminnanjohtaja Ikali Karvinen kertoo Kirkon Ulkomaanavun toiminnasta.

Kinkerit lukutaitoa testaamassa. Maanantai-illan keskusteluja Katukappelissa maanantaina 11.11. klo 17.30–19. Kinkerit tai lukukinkerit olivat aikanaan rippikoulua edeltäneitä opetus- ja kuulustelutilaisuuksia varsinkin maaseudulla. Kansan sivistämisen lisäksi ne olivat osa kristillistä kasvatusta. Kinkereillä testattiin lukutaitoa ja perehdyttiin Katekismukseen, Raamatun teksteihin ja virsiin. Seurakunnan työntekijöistä kinkereille osallistuivat ainakin pappi ja kanttori. Kinkerit pidettiin kerran vuodessa ja järjestämisvastuu vaihtui vuosittain talosta toiseen tietyssä kylässä tai laajemmallakin alueella. Tänä päivänä ei enää testata lukutaitoa, mutta vieläkin joissakin seurakunnissa järjestetään kinkereitä. Emme järjestä Katukappelissa kinkereitä, vaan muistelemme kinkeriperinteestä Marja Lindholmin alustuksen pohjalta. Voi kuitenkin halutessasi tutustua etukäteen kinkerien tapaan Raamatun tekstiin kirjeestä filippiläisille 4:4–9, virsiin 548 ja 923 sekä Katekismuksessa käskyyn kolme.

Autuaita ovat rauhantekijät. Maanantai-illan keskusteluja Katukappelissa maanantaina 18.11. klo 17.30–19. Rauhan tarinoita, tarinateatteri Pyhä Solmu. Tarinateatteri on improvisaatioteatteria, jossa katsojan kertomaa nähdään näyttämöllä. Tarinateatterissa korostuvat spontaanius, vuorovaikutus ja tarinoiden henkilökohtainen merkitys. Ihmisten tarinoiden esittäminen voi auttaa sekä tarinan kertojaa, että kuulijoita käsittelemään ja ymmärtämään paremmin kokemuksiaan.

Elämässä kiinni. Maanantai-illan keskusteluja Katukappelissa maanantaina 2.12. klo 17.30–19. Itsemurha-ajatuksista kiinni elämään. Itsemurha ei ole leikin asia. Kokemusasiantuntija Pauli Löija kertoo itsemurhayrityksistään ja toivon löytymisestä. Kriisityöntekijä, pastori Tuula Paasivirta kertoo avunsaamisen mahdollisuuksista ja kriisityön näkökulmasta teemaan. Illan aikana on mahdollisuus keskusteluun.

Jouluevankeliumi elämyksellisesti. Maanantai-illan keskusteluja Katukappelissa maanantaina 16.12. klo 17.30–19. Joulun odotusta! Luetaan jouluevankeliumia ja lähestytään sitä elämyksellisesti. Pysähdytään miettimään ja kokemaan jouluevankeliumin henkilöiden tilanteita, ajatuksia ja tunteita. Illan juontaa diakoni, bibliodraamaohjaaja Raija Laajanen.

Tapahtumalistaus

Alla olevasta tapahtumalistauksesta näet seuraavat tulevat tilaisuudet.