06.05. Onneksi olkoon: Ylermi | Palaute
Vuosaaren seurakunta

Mikään ei synny sattumalta – sykäys Elämäni virsi -iltoihin syntyi kohtaamisesta Katukappelissa

Vuosaaren seurakunta

17.10.2023, 17:05 /  päivitetty 30.12.2023, 16:16
Vuosaaren Katukappelissa vietettiin syyskuun lopussa kaikkien aikojen ensimmäistä Elämäni virsi -iltaa. Tupa oli täynnä ihmisiä, toivevirsiä ja niihin liittyviä tarinoita. Vielä ehdit mukaan laulamaan ja toivomaan!
Mikaela Mandalios ja Pauli Löija Katukappelissa pianon edessä.

Vuosaaren Katukappelissa vietettiin syyskuun lopussa kaikkien aikojen ensimmäistä Elämäni virsi -iltaa. Tupa oli täynnä ihmisiä, toivevirsiä ja niihin liittyviä tarinoita. Vielä ehdit mukaan laulamaan ja toivomaan, sillä iltoja on luvassa lisää!

Elämäni virsi -illat syntyivät laulun ilosta ja sen mahdollisuuden jakamisesta muillekin, kertoo Pauli Löija, toinen iltojen vetäjistä. – ”Olen laulanut eri kuoroissa aina vuodesta 1976 lähtien, jolloin aloitin lapsikuorossa. Nyt laulan Kallion 112-vuotiaassa kantaattikuorossa jo 34:ttä vuotta! Koska olen saanut itse paljon iloa musiikista, halusin tuoda sitä virsien iloa ja musiikkia tännekin, ja nimenomaan niin, että ihmiset itse saavat toivoa mitä he haluavat laulaa”, Pauli kertoo.

Sykäys iltoihin syntyi juuri Katukappelissa, johon Pauli tuli ostosten lomassa istahtamaan. – ”Tulin ostosten lomassa tähän istahtamaan, ja viereeni istui toinen, joka tunnisti minut ja sanoi, että sinähän osaat laulaa! Kun nyt kerran olet siinä, niin pidettäisiinkö toivevirsihetki? Niin me lauloimme yhdessä virsiä. Kappelin ovi kauppakeskuksen käytävälle oli avoinna, ja laulun kutsumana ihmisiä alkoi tulla sisään. Virsiä sitten vian laulettiin ja laulettiin! Siinä huomasin, että jotain juuri tällaista ihmiset kaipaavat ja haluavat.” Elämäni virsi -illat jatkuvat Katukappelissa nyt syksyn ajan. ”Tänne on helppo tulla, kun tämä on tässä kauppakeskuksessa”, Pauli riemuitsee. ”Olen huomannut, kuinka musiikki elähdyttää ja elvyttää ihmisten mieliä ja sielua, ja ihan fyysistä olemustakin.”

Voisiko sanoa, että olipa hyvä sattuma tämä kohtaaminen Katukappelissa, josta idea iltoihin syntyi. – En usko sattumaan, uskon johdatukseen, Pauli sanoo. ”Elämä on täynnä johdatusta. Se mistä monet puhuvat sattumana, on minulle Jumalan johdatusta.”

Elämäni virsi -illoissa mukana olevat Pauli Löija ja Mikaela Mandalios ovat molemmat seurakunnan aktiiveja, musiikin ystäviä ja seurakuntaneuvoston jäseniä. Mitkä ovat sitten heidän elämänsä virret?

– ”On vaikea nimetä vain yhtä”, sanoo Mikaela. ”Niitä on niin paljon enemmän! Mutta jos nyt yhden näistä mainitsee, niin sanon virren 30, Maa on niin kaunis. Se sopii niin moniin eri tilanteisiin, ja on samalla kaunis.”

Pauli puolestaan nimeää elämänsä virreksi virren 288, Silmäisi eteen Jeesus. – ”Siinä on äärimmäisen kaunis Hugo Nybergin sävelmä ja Lars Stenbäckin todella jyhkeä sanotus. Virren sanat ovat minulle lohdulliset. Varsinkin sen neljäs säkeistö, jossa sanotaan, että ’jos tuomionkin kuulisin, saan katsoa silmiisi helliin Jeesus’. Jeesus on ystävä, ei hän ole mikään tuomari. Hän seisoo siinä rinnalla veljenä ja Vapahtajana.”

Mikä on sinun Elämäsi virsi? Sävel tai sanat, jotka erityisesti koskettavat tai joihin liittyy rakkaita ja unohtumattomia muistoja? Tai sellainen virsi, joka on ihana ihan muuten vaan? Tule toivomaan oman elämäsi virsiä, ja laulamaan yhdessä muiden kanssa. Mukana Mikaela Mandalios ja Pauli Löija.

Tulevat Elämäni virsi -illat näet alla olevasta tapahtumalistauksesta.

Jos listaus on tyhjä, virsi-illat ovat tauolla.

Katukappeli, kauppakeskus Columbus, Vuotie 45.