29.04. Onneksi olkoon: Teijo | Palaute
Vuosaaren seurakunta

Paastomatkalla, osa 6 | Järjestämisen ilo

29.03.2022, 21:39
Lähikuva biojätepussista, jota henkilö solmii kiinni.

HANNA | Pikkulapsiperheen äiti, viherpiipertäjä, intohimoinen kierrättäjä ja metsätilkun omistaja intoilee Ekopaastosta ja haluaa etsiä paastoamisen keinoja, joilla on vaikutusta ympäristön hyvinvointiin. Unelma-ammatissaan kanttorina vuodesta 2012, Vuosaaren seurakunnan palveluksessa vuodesta 2014.

Järjestämisen ilo

Jo lapsena tykkäsin järjestellä kaikenlaista: ei väliä, olivatko kohteena asiat, tavarat vai jopa jonkun toisen tavarat – minä halusin järjestää ne. Järjestämisen ilo on säilynyt elämässäni: haluan, että kaikella on paikkansa kodissani. Jollekin se voi tuottaa stressiä, mutta minulle se tuottaa puhdasta iloa. Ja todellakin: haluan järjestellä myös jätteet. Miten suunnatonta iloa minulle tuottaakaan se, kun saan lajitella roskat eri astioihin. Iloitsen siitä, että maailman mittakaavassa kierrätys on Suomessa edistyksellistä.

Ennen kuin omassa taloyhtiössäni kerättiin muovijätettä, minulla oli silti tapana lajitella ja viedä omat muovijätteeni muualle. Joskus hiivin salaa pimeällä naapuritaloyhtiön roskakatokseen ja vein muovini sinne. Eihän se nyt ihan oikein ollut – mutta mitä muutakaan olisin voinut tehdä, jos kerran halusin tunnollisesti kierrättää? Myöhemmin äitiyslomalla ollessani vein aina lastenvaunullisen muovijätettä vanhempieni taloyhtiön roskakatokseen (mikä ei käynyt omalletunnolleni ehkä niin raskaaksi). Jonkun mielestä olin hullu, mutta sain tästä itselleni iloa: onnistuin kierrättämään muovijätteeni. Nykyään onneksi omassa taloyhtiössänikin kierrätetään muovia.

Helppo tapa osallistua ekopaastoon on kierrätys. Mitä jos tarkastelisit omia kierrätystapojasi? Voisitko lajitella, vaikka vain yhdenkin lajin lisää? Jos et esimerkiksi ole kokeillut muovijätteen keräämistä, olen varma, että hämmästyt huomatessasi, kuinka paljon sitä oikeasti tulee. Lajittelu on ihmisen kokoinen pieni askel kohti puhtaampaa planeettaa. Ja se pienikin askel auttaa.

Jeesus, metsän heleydessä,
rantaniityn rauhassa
nousee hätä sydämessä
kaiken kauniin puolesta.
Miksi lahjat Jumalamme
ahneudella tuhoamme?
Auta meitä.
Sinä itse, Mestarimme
näytit tietä nöyryyteen.
Auta, että tyytyisimme
vähään, yksinkertaiseen.
Valinnoissa, toimissamme
lisää vastuuntuntoamme.
Auta meitä.
(virsi 962: 1,3)

Paastonajan kohtauksia kahvihuoneessa –sarja

Paastolla on kristikunnassa pitkät perinteet. Se voi olla juhlaan valmistautuessa luopumista jostakin. Yksinkertaista elämää. Arvojen asettamista kohdalleen. Luomakunnasta ja toisista huolehtimista.

Paasto voi olla myös vaikea pala. Mistä aloittaa? Miten paastota? Mitä se paasto edes on?

Paastonajan kohtauksia kahvihuoneessa -sarja pohtii paastoa sekä pilke silmäkulmassa, että vakavammin ajatuksin. Se on matka epäonnistumisista onnistumisiin, oman paastotien löytämiseen.

Voit myös katsoa pilke silmäkulmassa tehtyä Paastonajan kohtauksia kahvihuoneessa videosarjaa.

Videot löydät seurakunnan YouTube kanavalta.

Linkki videoon.

Tämä videosarja on tehty pilke silmäkulmassa, mutta sillä on syvempikin tavoite: tuoda paasto arkisella ja todellisuutta toistavalla hapuilevalla tavalla läsnä olevaksi, jotta se voisi johdattaa pohtimaan paastoa ja viemään yhä syvemmälle sen ääreen.

Tässä sarjan kuudennessa videossa oivalletaan, onko oivallettu jotain.‍