06.10. Onneksi olkoon: Pinja, Minttu | Palaute

Pienimmän parhaaksi – äitiyspakkauskeräys Vuosaaressa

Vuosaaren seurakunta

01.08.2024, 12:06
Kuvassa Bulgariassa äitiyspakkauksia perille toimittavia avustushenkilöitä äitiyspakkausten kanssa.

Pienimmän parhaaksi – äitiyspakkauskeräys Vuosaaressa

Onko sinulla hyväkuntoisia mutta tarpeettomia vauvanvaatteita? Tai mahdollisuus ostaa uusia? Osallistu äitiyspakkauskeräykseen Bulgarian vähäosaisille äideille. Pakkauksen sisältöä ei tarvitse hankkia kokonaan itse, osallistua voi tuomalla osankin. Pakkaus on saajalleen lahja, joka kertoo hänen olevan arvokas. Siksi on tärkeää, että käytetyt vaatteet ovat hyväkuntoisia, puhtaita ja siistejä.

Voit tuoda lahjoituksesi Vuosaaren kirkolle seurakunnan virastoon (Satamasaarentie 7) sen aukioloaikoina: ma, ti, to 10–12, ke 15–17. Virasto on suljettu perjantaisin ja arkipyhinä.

Lahjoituksia voi tuoda myös Valoon (Palvelukeskus Albatross, 1. kerros, Kahvikuja 3). Valolla ei ole säännöllisia aukioloaikoja, mutta lahjoituksia voi tuoda siellä olevien tapahtumien aikana, tai vain kokeilemalla vastaako joku ovikellon soittoon. Seuraavat tapahtumat Valossa:

Vauvanvaatesetin ohjeet

Settiin laitettavat vauvanvaatteet voivat olla uusia tai käytettyjä erikokoisia 50–80 cm vaatteita. Ne pakataan peitemakuupussin sisään, jonka päälle merkitään onko setti tytölle, pojalle vai kummalle tahansa.

Setin sisältö:

• peitemakuupussi

• vuodevaatteet (peitto, pussi- ja aluslakana)

• kylpypyyhe (riittävän pehmeä)

• toppahaalari (koko vähintään 68 cm)

• 2 x välihaalari (vanu-, fleece-, college- tai villahaalari, myös neulenuttu ja housut käyvät)

• 12 x pitkähihainen body tai paita

• 4 x lyhythihainen tai hihaton body tai paita

• 12 x housut (jalkaterillä tai ilman, legginsit, puolipotkuhousut, potkuhousut, potkupuku tms.)

• lämmin toppa- tai neulemyssy

• välikausimyssy, kypärämyssy ja kesämyssy

• vauvamyssy (nauhoilla leuan alta sidottava)

• toppatöppöset

• 2 x villasukat tai vastaavat lämpimät sukat

• 6 x sukat

• toppahanskat ja lapaset tai muut lämpimät käsineet

Äitiyspakkaukset kootaan Bulgariassa. Suomesta lähetetyn setin sisältö asetellaan kauniisti valkoiseen laatikkoon ja mukaan lisätään hoito- ja hygieniatarvikkeita, lasten Raamattu ja kirje äidille.

Mikä on Pienimmän parhaaksi -keräys?

Pienimmän parhaaksi projekti vie äitiyspakkauksia Euroopan vähäosaisimmille äideille ja heidän pienokaisilleen. Sen esikuvana on suomalainen äitiyspakkaus, joka aikanaan kehitettiin vähävaraisten perheiden auttamiseksi ja tuomiseksi tuen ja neuvonnan piiriin.

Vuodesta 2016 lähtien kristillinen lähetys- ja avustusjärjestö Mission Possible on jakanut äitiyspakkauksia Bulgarian köyhien romanikylien ja kaupunkislummien äideille. Suurin osa heistä on ollut alaikäisiä saadessaan ensimmäisen lapsensa. Monella ei ole juuri mitään tarvikkeita pienokaisiaan varten. Äitiyspakkauksiin laitettavat vaatteet kerätään Suomesta. Monet suomalaiset ovat yksin tai yhdessä ystäviensä kanssa, perhekerhoissa tai muissa ryhmissä halunneet olla konkreettisella tavalla mukana auttamassa kokoamalla vauvanvaatesettejä Bulgariaan.

Pakkauksen sisältämät vaatteet sekä hoito- ja hygieniatarvikkeet antavat saajilleen välitöntä ja tarpeellista apua. Samaan aikaan Pienimmän parhaaksi -äitiyspakkaus on enemmän kuin laatikollinen vaatteita ja tarvikkeita. Se on käytännön lähetystyötä, jonka pitkäjänteisenä tavoitteena on toivottomuuden, tietämättömyyden ja köyhyyden kierteet katkaiseminen.

Verkkosivut: mp.org/fi

Facebook: Pienimmän parhaaksi