27.04. Onneksi olkoon: Merja, Meea | Palaute
Vuosaaren seurakunta

Tervetuloa riparille 2024! | Vuosaari

25.09.2020, 18:01 /  päivitetty 15.09.2023, 11:00
Aivan pian on alkamassa jotain ainutkertaista – ripari!
Monta pientä kuvaa riparilta, kuvissa iloisia nuoria yhdessä.

Riparin voi kokea vain kerran elämässä

Ripari on mahdollisuus pysähtyä ja miettiä omia ajatuksia, isoja kysymyksiä, tulevaisuutta ja elettyä elämää. Voit pohtia, kysellä, kyseenalaistaa ja oivaltaa. Riparilla saat tietoa, opit uutta ja syvennät jo tietämääsi kristinuskosta. Opettelet myös olemaan osa isompaa ryhmää ja sitoudut pitämään kiinni yhteisistä säännöistä.

Oma ripari on ainutkertainen kokemus. Muistot jäävät mieleen pitkäksi aikaa – ehkä loppuelämäksi. Unohtumattomia elämyksiä saattavat olla iltanuotiot, kaverit, leikit, laulut, yhdessä vietetty aika ja uudet oivallukset. Kävit riparisi sitten leirimuotoisena tai päiväriparina Cityriparilla, uskomme että saat uusia ajatuksia ja kokemuksia elämää varten.

Ripari on avoin kaikille

Riparille voi tulla, vaikka ei kuuluisi kirkkoon tai ei olisi kastettu. Riparin jälkeen voi päättää, haluaako liittyä kirkkoon ja tulla konfirmoiduksi ja kastetuksi.

Mitä oikeuksia ripari antaa?

Riparin ja konfirmaation jälkeen saa oikeuden toimia kummina ja käydä itsenäisesti ehtoollisella, sekä tulla vihityksi avioliittoon kirkossa. Lisäksi voi äänestää kirkollisissa vaaleissa jo 16-vuotiaana ja täysi-ikäisenä asettua ehdolle. Seurakuntavaalit käydään aina neljän vuoden välein, seuraavat vaalit ovat syksyllä 2026.

Kiinnostaako laskettelu, luovatoiminta ja musiikki, tai liikuntaripari?

Hiihtoloman lasketteluriparilla on mahdollisuus lasketteluun Viitasaaren Savivuorella www.sahis.fi. Lasketteluliput kuuluvat riparin hintaan. Leirikeskus sijaitsee aivan laskettelurinteen vieressä. Hiihtolomariparin voi käydä vaikka et laskettelisi. Kerro kiinnostuksesi lasketteluun riparihaun lisätietokentässä.

LuoMus, eli luovan toiminnan musariparilla musiikki ja muut taidemuodot ovat osa leirielämää. Erityistaitoja ei edellytetä. Jos soitat jotain soitinta, laita siitä merkintä riparihaun lisätietokenttään.

LiiTo, eli liikunta- ja toimintariparilla Sporttiriparilla on tavallisen ripariopetuksen lisäksi enemmän liikuntaa kuin riparilla yleensä. Mukaan mahtuu myös luovaa toimintaa. Jos harrastat liikuntaa, laita siitä merkintä riparihaun lisäkenttään.

Vuosaaren riparit 2024

la 31.8. klo 14
Ile Kanerva

Riparimaksut 2024

Leirimuotoinen ripari maksaa 210e, poikkeuksena hiihtolomaripari 270e (sis. lasketteluliput). Leirimuotoisten riparien hintaan sisältyy oppimateriaalit, kuljetus, majoitus ja täysihoito leirikeskuksessa. Päivämuotoinen cityripari maksaa 35e, sisältäen lounaan, oppimateriaalit, mahdolliset retket ja kuljetukset.

Kaikki riparilaiset ovat tapaturmavakuutettuja.

Sisarusalennuksesta samana vuonna riparin käyville voi tiedustella riparipappi Samuelilta.

Jos perheessä on taloudellisia haasteita, rippikoulumaksuun voi hakea tukea oman seurakunnan diakonialta. Tukea tulee hakea hyvissä ajoin.

Ilmoittaudu riparille täällä!

Ripareille ilmoittaudutaan sähköisesti.

Ilmoittaudu riparille täällä.

Ilmoittautuminen on avoinna 2.–31.10.2023.‍

Huoltajan tulee luoda käyttäjätunnus ja salasana, joiden avulla ilmoittautumista ja maksutilannetta on mahdollista seurata, sekä tarpeen mukaan muuttaa ilmoittautumista hakuaikana.

Ilmoittautuessa valitse ripareista mieluisimmat vaihtoehdot. Valitse vähintään viisi vaihtoehtoa, mutta mitä enemmän valitset vaihtoehtoja, sitä parempi! Jos haluat kaverin kanssa samalle leirille, saat ilmoittautumisesi yhteydessä kaverikoodin. Voit antaa koodin enintään kahdelle kaverille, joka sillä ilmoittautuessaan saa automaattisesti samat, jo valitsemasi riparivaihtoehdot. Jos olet ilmoittautunut kaverikoodia käyttämällä, et voi antaa uutta kaverikoodia eteenpäin (koodi ei toimi).

Pääsenkö haluamalleni riparille?

Ilmoittautuessasi sinua pyydetään asettamaan riparitoiveita tärkeysjärjestykseen. Joskus samoille ripareille hakee niin paljon nuoria, ettei kaikkia voi sijoittaa ensimmäisten toiveiden mukaan. Siksi ilmoittautuessa on hyvä merkitä kaikki ne ryhmät, jotka perheelle aikataulullisesti sopivat. Vuosaaren seurakunnan jäsenet ovat etusijalla riparipaikkoja jaettaessa. Mikäli jollekin leirille on paljon hakijoita, paikat arvotaan.

Kerro jo ilmoittautumislomakkeella kaikki perustelut, jos jokin leiriajankohta ei perheellesi sovi.

Nuoret jaetaan rippikouluryhmiin ilmoittautumisen päätyttyä. Tietokoneohjelma pyrkii sijoittamaan nuoren siihen ryhmään, joka on ensimmäisenä vaihtoehtona. Aina tämä ei kuitenkaan onnistu, jos hakijoita samaan ryhmään on paljon.

Vuosaaren seurakunnan jäsenet ovat etusijalla rippikoulupaikkoja jaettaessa. Mikäli jollekin leirille on paljon hakijoita, paikat arvotaan.

Tieto riparipaikasta

Tieto riparipaikasta ilmoitetaan sähköpostilla viikolla 47.

Myöhässä hakeneille emme voi taata leiripaikkaa, mutta jos unohdit hakea ajoissa, kysy rohkeasti vapaita paikkoja riparipappi Samuelilta.

Käytkö riparin järjestössä?

Jos käyt riparin jossain järjestössä, kuuluu ripariin myös omaan seurakuntaan ja sen toimintaan osallistuminen.

Liity tämän linkin kautta muualla riparin käyvien ryhmään, niin saat tietoa kotiseurakuntajaksostasi.‍ Jos käyt jonkun toisen helsinkiläisen seurakunnan riparin, voit osallistua seurakuntajaksoon siellä.

Erityistuetut ja kehitysvammaisten riparit 2024

Kehitysvammaisten leirimuotoinen ripari (5 pv) järjestetään Karjaalla ja päiväripari (4 pv) Helsingissä viikoilla 23 ja 24. Konfirmaatiot ovat Helsingissä. Myös yksityisrippikoulu on mahdollinen.

Kehitysvammaisten ripareista voi tiedustella pastori Heli Ojalehdolta, 050 380 1060, heli.ojalehto@evl.fi.

Tervetuloa Vuosaaren riparille!

Luvassa on unuhtumaton kokemus, jonka voi kokea vain kerran elämässä.

Rippikouluterveisin, Samuel Paananen ja Vuosaaren ripariohjaajat