05.05. Onneksi olkoon: Melissa, Melina, Maini | Palaute

Tiedote jouluavustusten jakamisesta

Vuosaaren seurakunta

05.12.2023, 11:20
Joulukuusen oksa jossa valkoinen joulupallo, pallossa Jouluavustuksen kuva

Tiedote jouluavustusten jakamisesta

Diakonian jouluavustusten haku päättyi 12.11. Hakemuksia tuli huomattava määrä. Käsittelemme ja luovutamme parhaillaan myönnettyjä avustuksia. Teemme tätä muiden töiden ohella, joten jakoaika on pitkä, aina jouluun asti.

Noutoilmoitukset tulevat tekstiviesteillä lyhyellä varoitusajalla kuten hakuohjeissa etukäteen on ilmoitettu. Jonkin verran noutoja viivästyttävät ymmärrettävästi sairastumiset. Kiitos, ettet saavu sairaana.

Myös tänä vuonna osa hakemuksista tuli puutteellisin tulo- ja menotiedoin tai vailla perustietoja. Ilman perustietoja, kuka on kyseessä tai yhteystietoja on ymmärrettävästi vaikea hoitaa asiaa. Hakemuksia tuli jonkin verran myös muiden seurakuntien alueilta. Olemme ottaneet hakijoihin yhteyttä ja heidän luvallaan lähettäneet hakulomakkeen oikean seurakunnan diakoniatyöhön. Myös osa vuosaarelaisista on hakenut jouluavustusta toisen seurakunnan kautta, jolloin heidän hakulomakkeensa on suostumuksen jälkeen ohjattu meille.

Olemme hakuohjeissa ilmoittaneet, että puutteellisia hakemuksia emme valitettavasti pysty käsittelemään. Olemme kuitenkin pyrkineet mahdollisuuksien mukaan lähettämään viestiä puutteellisista hakemuksista ja antamaan mahdollisuuden lisätä tärkeitä tietoja. Teemme mahdollisuuksien mukaan salapoliisityötä, jotta mahdollisimman moni saisi jouluavustuksen.

Joudumme valitettavasti myös välillä vastaamaan, että tällä kertaa näillä tiedoilla emme voi myöntää jouluavustusta. Syynä tällöin on yleensä se, että tulo- ja menotietojen erotuksen jälkeen laskelma jää niin paljon ”plussalle” että ilman lisäselvityksiä ja erityisiä perusteita oletamme, että avustus on tuolloin tarpeeton. Hakija huomaa / on huomannut laskelman erotuksen myös itse hakemusta tehdessään. Tuo ”plussa” on tuolloin enemmän kuin mitä mahdollisesti myönnetty jouluavustus olisi suuruudeltaan. Nämä päätökset lähetämme kirjallisesti postissa. Valitettavasti nämä yleensä lähtevät viimeisenä.

Jouluavustukset myönnetään pääsääntöisesti lahjoitusvaroista. Tänä vuonna lahjoittajia ovat olleet mm. monet yksityiset vuosaarelaiset, jotka ovat lahjoittaneet lahjakortteja, monet yksityiset henkilöt, jotka ovat lahjoittaneet diakonian rahankeräysluvan kautta, sekä vuosaarelainen hyväntekijä Lions Club Helsinki/Vuosaari Soihdut. Jouluavustusvaroja on saatu myös seurakunnan testamentista. Perheiden Hyvä Joulumieli-lahjakortteja jaetaan tänä vuonna Vuosaaressa hyvinvointialueen kautta.

Lämpimät kiitokset kaikille lahjoittajille jo tässä vaiheessa.

Vuosaaren seurakunnan diakonia