29.04. Onneksi olkoon: Teijo | Palaute

Vuosaaren seurakunnan piispantarkastus 2023

Vuosaaren seurakunta

23.01.2024, 21:52
Piispa Teemu Laajasalo toimitti Vuosaaren seurakunnassa piispantarkastuksen. Edellisen kerran seurakunnassa oli piispantarkastus vuonna 2006.
Kuva piispa Teemu Laajasalosta. Taustalla kukkia ja Vuosaaren kirkon seurakuntasali.

Piispantarkastus on vanha kirkollinen tapa, jota Suomessa on toteutettu jo noin 600 vuoden ajan. Tarkastuksen aikana piispa vieraili seurakunnassa, kuuli seurakunnan ja alueen kuulumisia, sekä tutustui toimintaan, työntekijöihin ja luottamushenkilöihin.

Vuosaaren piispantarkastukseen kuului kaksi vierailupäivää, jolloin tavattiin monia alueen toimijoita. Piispa seurueineen vieraili Terveys- ja hyvinvointikeskuksessa, Vuosaaren lukiossa ja Urheilutalolla, jossa talon väen lisäksi mukana olivat Viikingit, Vuosaari-seuran ja Vuosaari-toimikunnan edustajat. Seurakunnan yhteistyö monen alueen toimijan kanssa on erityisen hyvää, ja omalta osaltaan ehkä jopa uudenlaisia yhteistyötapoja luovaa. Tapaamisissa iloittiin niin diakonian, kuin kasvatus- ja nuorisotyönkin hyvistä yhteistyömahdollisuuksista. Seurakunta on mukana siellä missä ihmiset arjessaan ovat, ollen yksi alueen toimijoista, joka omalta osaltaan on rakentamassa yhteistä hyvää.

Vuosaari on kansainvälinen alue, jonka kansainvälisyyteen oman ripauksensa antaa myös Vuosaaren satama ja sen alueella toimiva Merimieskirkko. Ikkuna maailmaan avautuu siellä niin merimiesten, kuin ulkosuomalaistyön kautta. Piispa vieraili Merimieskirkolla tutustuen sen toimintaan ja seurakunnan kanssa tehtävään yhteistyöhön.

Vuosaaren historia ja erityisesti vuosaarelaisten vahva yhteishenki sekä tapa rakentaa ja uudistaa Vuosaarta yhdessä, on ollut alueelle tyypillistä aina sen syntyajoista saakka. Vuosaareen ja vuosaarelaiseen henkeen tutustuttiin Anja Hinkkasen opastaman kiertoajelun kautta, jossa saatiin avartava katsaus monipuolisesta alueesta.

Piispan vierailupäivien aikana vuosaarelaisilla oli myös mahdollisuus tavata piispaa. Seurakunnassa jo 30-vuoden ajan torstaisin lounasta tarjonneet Kriisiryhmäläiset viettivät piispantarkastusviikolla 30-vuotisjuhlalounasta kutsuen lounaalle alueen asukkaita, mutta myös piispan seurueineen. Tällä torstain yhteisellä lounaalla on aina tarjolla lämmin lounas kahden euron vapaaehtoista maksua vastaan. Vuosaarelaisia tavattiin vielä perjantaina kauppakeskus Columbuksen Katukappelissa pidetyssä Majakka-illassa. Avoimeen iltaan olivat kaikki kulkijat tervetulleita teekupposen, rukouksen ja hyvinvointipalveluiden äärelle.

Piispantarkastus päättyi piispanmessuun sunnuntaina 19.11. Kiitos kirkkokahvien herkuista Vuosaaren Martoille! Juhlamessussa saarnannut piispa Teemu Laajasalo lausui messun päätteeksi muutaman sanan tarkastuksen aikana tekemistään huomioista, todeten kiitosten lomassa: vuosaarelaiset, teillä on hieno seurakunta!

Piispantarkastuksesta valmistuu myöhemmin virallinen pöytäkirja. Sen huomioista ja mahdollisista toimintaohjeista seurakunta tiedottaa pöytäkirjan valmistuttua.