27.04. Onneksi olkoon: Merja, Meea | Palaute

MoniNainen arki

26.03.2024, 10:44
Monilukutaidon vahvistaminen yhteisöllisen kotoutumisen tukena
Piirroskuva jossa naisen kasvot ja vaaleanruskeat hiukset sekä teksti moninainen arki ja EU:n logo

Helsingin ja Vantaan seurakuntien yhteinen MoniNainen arki -hanke auttaa EU:n ulkopuolelta muuttaneita kotiäitejä kotoutumaan parantamalla monilukutaitoa.

Hanke tarjoaa maahan muuttaneille kotiäideille

* valmiuksia yhteiskunnalliseen osallisuuteen

* yhteisöllisyyttä tukevaa toimintaa ja valmennusta

sekä vahvistaa

* monilukutaitoa ja suomen kielellä itsensä ilmaisua

* äitien käsitystä itsestään toimijana ja omien voimavarojen tunnistamista.

Vaikuttavimmillaan näin pystytään jatkamaan pysähdyksissä ollutta kotoutumisprosessia.

Tavoitteena on myös lisätä monikulttuurista työtä tekevien tietoisuutta monilukutaidosta osana kotoutumisen prosessia. Monilukutaidosta voi lukea tarkemmin tämän sivun lopusta.

Mitä MoniNainen arki tarjoaa?

Nainen työntää lastenvaunuja

Järjestämme kielikahvilan sekä muuta ryhmän toiveiden mukaista osallistavaa toimintaa, vierailuja eri kulttuuri- ja sivistyskohteisiin sekä Cable-yhteisövalmennuksia.

Toiminta tarjoaa äideille

* kynnyksettömän, lapsiystävällisen naisten yhteisön

* vertaistukea

* mahdollisuuden ylläpitää ja kehittää suomen kielen taitoa ja monilukutaidon valmiuksia

* Cable-valmennuksissa tuetaan kunkin omia voimavaroja, kykyjä ja toimijuutta.

Kenelle?

Kohderyhmänä ovat EU:n ulkopuolelta muuttaneet kotiäidit, jotka eivät ole Suomen kansalaisia. Toiminta sopii äideille, jotka hoitavat pieniä lapsia kotona tai ovat te-palveluiden ulkopuolella. Samoin mukaan voivat tulla esimerkiksi opintonsa keskeyttäneet tai äidit, joilla ei ole elämäntilanteen vuoksi mahdollisuutta osallistua jokapäiväisille kursseille. Ks. sivu selkeällä suomella

Koulutamme lisäksi monikulttuurisen työn työntekijöitä monilukutaidon merkityksestä ja monilukutaidon tukemisesta osana kotouttavaa työtä.

Toimintaa ja koulutuksia

Maahan muuttaneille kotiäideille:

Kielikahvila

Huivipäinen nainen kantaa olkalaukkua

Kotiäideille järjestetään kielikahvila joka perjantai klo 10–13 Matteuksenkirkolla Itäkeskuksessa. Ks. alla Tapahtumat.

Millaista kielikahvilassa on? Lue blogikirjoituksesta ja Kirkko ja Kaupunki -lehden jutusta.

Cable-valmennukset

Järjestämme Cable-yhteisövalmennuksia Itä-Helsingin alueella. Valmennuksessa kotiäidit ovat mukana luomassa yhteisöä, joka vahvistaa, tukee ja voimaannuttaa. He saavat myös oivalluksia voimavaroistaan. Lastenhoito järjestetään tarvittaessa. Maksuttomat valmennukset on tarkoitettu kolmansista maista muuttaneille kotiäideille sekä monikulttuurista työtä tekeville työntekijöille ja vapaaehtoisille.

Katso tarkemmin tapahtumakalenterista (alla).

Vierailut

Järjestämme lisäksi vierailuja pääkaupunkiseudun sivistys- ja kulttuurikohteisiin. Vierailut ovat tarkoitettuja EU:n ulkopuolelta muuttaneille kotiäideille lapsineen. Vierailujen opastus järjestetään selkeällä suomen kielellä. Vierailuille voi osallistua, vaikka ei olisi mukana hankkeen muissa toiminnoissa. Katso tarkemmin tapahtumakalenterista (alla).

Työntekijöille:

Monilukutaitovalmennus

Valmennukset monilukutaidosta osana kotoutumista edistävää työtä järjestetään keväällä ja syksyllä 2024 sekä keväällä 2025. Valmennuksissa saa lisätietoa siitä, miten voi työssään edistää monilukutaidon valmiuksia ja miksi monilukutaito on merkityksellistä kotoutumiselle. Järjestämme valmennukset yhteistyössä Kansan Sivistystyön liiton Opintokeskuksen kanssa.

Helsingissä ja Vantaalla pidettävät valmennukset on tarkoitettu ammattilaisille. Valmennukset pidetään 14.3, 6.5, 19.9. ja 13.11.2024. Marraskuussa järjestettävään valmennukseen voit ilmoittautua tästä. (muut valmennukset ovat täynnä)

Tapahtumat‍

Tietoa hankkeesta ja tapahtumista Vantaalla

Miksi monilukutaito on tärkeää?

Monilukutaidolla tarkoitetaan kykyä hankkia, yhdistää, muokata ja arvioida tietoa sen eri muodoissa. Monilukutaitoon liittyy vahvasti esimerkiksi median, kuvien, symbolien ja viestien lukutaito. Perinteisemmin lasten koulumaailman yhteydestä tunnettu monilukutaito tukee teknistä lukutaitoa ja mm. vahvistaa itsenäisen tiedonhankinnan taitoja. Sitä voidaan harjoitella arkisten ja toiminnallisten tapojen kautta. Monilukutaito avaa mahdollisuuksia yhteiskunnalliseen osallisuuteen ja edistää siten myös kotoutumista. Hankkeen valmennuksissa kerromme lisää tästä mielenkiintoisesta aiheesta.

Vapaaehtoisia toivotaan

Suomen kielen taitoisia vapaaehtoisia toivotaan kielikahvilaan, vierailuille ja yhteisövalmennuksiin pyörittämään toimintaa yhdessä työntekijän kanssa ja tarjoamaan suomenkielistä keskusteluseuraa. Vapaaehtoisille on tarjolla valmennusta. Aikaisempi osaaminen esimerkiksi monilukutaidosta ei ole välttämätöntä.

Lisätiedot

Kiinnostuitko? Jos haluat lisätietoja, olethan yhteydessä pienimmässäkin kysymyksessä:

Projektipäällikkö Nnenna Allinen, nnenna.allinen@evl.fi, p. 050 472 1200

Helsingin projektikoordinaattori Ulla Kärki, ulla.karki@evl.fi, p. 050 326 2251

Vantaan projektikoordinaattori Kaisa Aalto, kaisa.k.aalto@evl.fi, p. 040 7214783

Löydät meidät myös Facebookista (MoniNainen arki)