25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute
Mikael Agricolan kirkko

Mikael Agricolan kirkko tarjoaa puitteet seurakunta- ja perhetilaisuuksille

Tuomiokirkkoseurakunta

03.01.2024, 16:02
Suomen kirjakielelle pohjan luoneen piispa Mikael Agricolan nimikkokirkon piikkimäinen torni kohoaa Punavuoren ja Eiran kattojen ylle. Agricolan kirkko on Helsingin aktiivisin kirkko mitattuna messukävijöillä ja toimintaan osallistuvilla. Kävijöistä huomattava osa on nuoria aikuisia ja aikuisia. Kirkossa voi seurakuntatilaisuuksien lisäksi järjestää myös erilaisia perhejuhlia ja hautajaisia.
Mikael Agricolan kirkko

Lue lisää Agricolan kirkon arkkitehtuurista ja historiasta

Mikael Agricolan kirkko juhlatilana

Perusidealtaan Mikael Agricolan kirkko noudattelee nykyaikaiselle seurakuntatoiminnalle tyypillistä monitoimilinjaa. Kirkkosalin kanssa samassa rakennuksessa on Krypta, jota voidaan käyttää erilaisiin seurakuntatilaisuuksiin ja perhejuhliin.

Kirkon peruskorjauksessa vuosina 2003 ja 2004 kirkko pyrittiin palauttamaan mahdollisimman lähelle alkuperäistä asua. Kirkkosali sai vaaleamman värityksen ja penkit verhoiltiin uudestaan. Alttaritaulu, lamput, seinämaalaukset ja ikkunat entisöitiin. Mikael Agricolan kirkon tunnistaa punaisesta kuorista.

Kirkossa on 650 istumapaikkaa (sisältäen urkuparven). Kirkkosalissa on lehteriurut, pienet kuoriurut, harmoni ja flyygeli, LED-näyttö (4 m x 2,5 m), verkkoyhteys sekä äänipöytä.

Krypta

Juhlatilaksi sopivassa Kryptassa on paikkoja 350 henkilölle. Tila on suuri ja sen saa jaettua väliovella kahdeksi eri tilaksi. Välioven asentaminen vaatii paljon aikaa ja useamman työntekijän, joten mahdollisesta asennustarpeesta tulee saada tieto hyvissä ajoin.

Kryptassa on käytössä kiinteä videotykki, katosta esille vedettävä valkokangas, puhemikrofonit ja flyygeli.

Kryptaa ei voi käyttää toimituksiin, mutta siellä on mahdollista pitää esimerkiksi muistotilaisuuksia ja kastekahveja.

Kryptan keittiötilat mahdollistavat tarjoilujen järjestämisen erilaisissa tilaisuuksissa. Suntion kanssa voi sopia erikseen tutustumiskäynnistä. Ruokailuja varten on astiastot 150-200 henkilölle, ja pöytäpaikat 200 henkilölle.

Tilojen vuokra

Agricolan kryptan aloitusvuokra on 300€ ja se kattaa ensimmäiset 4 tuntia. Tämän ylittävältä ajalta vuokra on 35€/ alkava tunti. Hinnat sisältävät 24% alv.

Toimituksiin liittyvien kahvitusten (mm. kaste, häät, konfirmaatio) järjestäminen on ilmaista Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan jäsenille ensimmäisten 6 tunnin ajalta. Mahdollinen tämän ylittävä aika maksaa 35€/tunti.

Saapuminen ja pysäköinti

Mikael Agricolan kirkolla on pysäköintitilaa hyvin rajoitetusti. Lisää pysäköintitilaa löytyy kadunvarsilta, joiden parkkipaikat ovat maksullisia. Mikael Agricolan kirkolle pääsee hyvin julkisilla kulkuvälineillä, joiden aikataulu- ja reittitiedot löytyvät Helsingin seudun liikenteen reittioppaasta.