04.05. Grattis: Rosita, Rosa | Respons
Hela Helsingfors

Gå i påskkyrkan hemma i soffan

24.03.2021, 09:54 /  päivitetty 31.03.2021, 14:36
Påskägg och blommor mot en eldgul bakgrund.

Alla församlingar strömmar påskens program på webben, hela påskens mysterium kommer direkt hem till dig. Här har vi samlat några tips och länkar för dig som vill gå i påskkyrkan - hemma i soffan!

Se programmet dag för dag nedan

Påskens passion och glädje på YLE5 fredag och söndag

Påskens tv-gudstjänster på YLE5 kommer i år från Grankulla kyrka och sänds på långfredagen den 2.4 kl. 12, och på påskdagen den 4.4 kl.12. Utöver församlingens anställda medverkar en barockorkester samt en sånggrupp från Graziakören. Gudstjänsterna kan också ses i efterskott via YLE Arenan.

Valkoisia narsisseja

Stilla veckans konserter online

Vivaldi tisdag 30.3 Kl. 19 Stilla veckans konsert från Grankulla kyrka. Teppo Lampela, kontra-alt och barockorkester. Musik av Antonio Vivaldi. Konserten direktsänds via nätet Insamlingsintäkterna från konserten går till förmån för insamlingen Gemensamt Ansvar.

Johannespassionen fredag 2.4 kl. 18 strömmas från Esbo domkyrka. Joachim von Burck: Johannespassionen (1568). MGRENsemble. Nätkollekt för Gemensamt Ansvar. Du hittar strömmen på facebook.com/www.esboforsamlingar.fi Egen Facebook-inloggning behövs inte.

Musikandakt måndag 5.4 kl. 18 strömmas från Helsinge kyrka S:t Lars via församlingens YouTube kanal Medverkande: A. Paavola, A. Ekberg.

Pääsiäismunia ja kukkia keltaisella pohjalla

Titta in i kapellet på retreatgården Snoan

Kan man stilla sig online? Finns det påskstämning på nätet? Testa att titta in i kapellet på retreatgården Snoan under påsken! Vi sänder hela påskhelgen torsdag till söndag, dag som natt, från kapellet. Det finns alltid möjlighet att titta in och stilla sig en stund: https://www.facebook.com/Snoan

Tideböner varje dag kl 9, 12, 18 och 21.

Påskbrasa med påskens sånger och hälsningar på lördag klockan 19.

Varje kväll kan du också se en kvällsandakt med bibelläsning och musik från Snoan. Andakterna är ett samarbete med Matteus församling och du hittar dem på församlingens Facebooksida varje kväll kl. 19.

Aktläsninagar från Petruskyrkan

Vad hände egentligen under den första påsken och hur berör det mig? Kl. 18 varje kväll fram till påsk kan du lyssna till bibelläsning och sång från Petruskyrkan, live via församlingens Facebooksida:

Petrus församling, varje kväll kl 18

Man behöver inte vara aktiv användare av Facebook för att kunna se sändningarna. De är tillgängliga för alla som har internetförbindelse.

Gudstjänster och andakter i stilla veckan

Ta del av den virtuella Korsvägen

Vanligen brukar Johannes församling ordna den så kallade Korsvägen i Johanneskyrkan under fastetiden. Korsvägen beskriver Jesu lidande och död. I år kan du ta del av vandringen i videoformat.

Också passionsspelet Via Crucis, som brukar samla tusentals människor i Helsingfors centrum på långfredagen, förverkligas i år virtuellt. Se video (på finska) nedan.

Läs mera om påskens program i din egen församling:

Esbo svenska församling

Grankulla svenska församling

Helsingfors svenska församlingar

Vanda svenska församling

Deutsche Gemeinde

Olaus Petri rikssvenska församling

Behöver du hjälp eller stöd?

Har du jobbat på distans i en evighet eller isolerat dig frivilligt? Känns påskhelgen ensam eller oroar du dig över coronasituationen? Kom ihåg att församlingen finns här för dig och att vi gärna hör av just dig! Kontaktuppgifter till alla anställda finns på våra hemsidor. Du hittar också många av oss på sociala medier.

Kvällstid svarar vår gemensamma samtalstjänst för hela Svenskfinland. Enkom för uppdraget utbildade frivilliga ger samtalsstöd. Samtalen handlar vanligtvis om välbefinnande, människorelationer och vardagslivet.

Ring 0400 22 11 90, vi är öppna alla dagar klockan 20–23.

Chatten är öppen måndag till torsdag kl 19–21 på adressen evl.fi/kyrkanssamtalstjanst

Det hjälper att prata

Talar Gud svenska? – Vardagstro och söndagstvivel i blogg och podd

Tre tips för dig som vill fundera över meningen med livet - på svenska