27.07. Onneksi olkoon: Heidi | Palaute
Koko Helsinki

Helsingin seurakunnissa yli sata rippikoulua tänä kesänä

03.06.2024, 10:15
Nuoria istuu laiturilla lukemassa

Rippileirit käynnistyvät Helsingin seurakunnissa heti koulujen kesälomien alettua. Tänä kesänä seurakunnissa järjestetään vähän yli sata rippileiriä. Niiden lisäksi on toistakymmentä päivä- ja pienryhmärippikoulua.

Rippikoulu kutsuu mukaan kaikenlaisia ja eri tavoin ajattelevia nuoria. – Tuoreen nuorisobarometrin mukaan nuoret suhtautuvat avoimesti hengellisyyteen, jopa avoimemmin kuin vanhempansa. Siksikin ripari tuntuu luontevalta valinnalta, sanoo kasvatuksen pappi Sini Ikävalko Helsingin seurakuntayhtymästä.

Riparilaisilta saadaan vuodesta toiseen erinomaista palautetta, mikä kannustaa myös seuraavaa ikäluokkaa mukaan. "Elämäni paras viikko!”, ”Huippua, sain uusia ystäviä”, ”Haluaisin niin jäädä tänne vielä toiseksi viikoksi”, ”Kerrankin sain vaan pysähtyä olemaan”, ”Nyt ymmärrän paremmin uskoa. Tuntuu että Jumala on jotenkin lähempänä ja uskallan olla häneen yhteydessä", "Iltaohjelmat oli parasta", "Laittoi miettimään mun läheisiä", ovat esimerkkejä Herttoniemen seurakunnan leireistä saaduista palautteista.

Rippikoulu muuntuu nuorten tarpeiden mukaan

Helsingissä panostetaan nyt erityisesti niiden nuorten tukemiseen, joille isossa ryhmässä oleminen on liian kuormittavaa. Pienryhmärippikoulujen opetussisältö ja muu ohjelma vastaa perinteisen rippikoulun sisältöä, mutta niissä päivät ovat lyhyempiä, mukautettuja ja oppimisympäristö on kaikille saavutettavaa.

Pienryhmäriparien tarpeellisuudesta kertoo se, että niistä on tullut kevään aikana säännöllisesti kyselyitä. - Joitakin nuoria on mietityttänyt, saako pienryhmärippikoulusta vastaavanlaisen kokemuksen kuin ”perusleiristä”, sanoo Oikeus rippikouluun -hankkeen projektipäällikkö Demian Seesjärvi.

- Voin kertoa, ettei sen suhteen ole huolta. Pienryhmärippikoulusta saa varmasti kokonaisen ja itsensä näköisen kokemuksen. Se, että tuntee kuuluvansa johonkin ja kokee yhteyttä muihin, vahvistaa nuoren itsetuntoa. Pienryhmissä on sensitiiviseen kohtaamiseen kiinnitetty erityistä huomiota ja siihen on myös resursoitu riittävästi osaavia työntekijöitä ja isosia.‍

Kehitysvammaisille nuorille järjestetään kaksi rippikoulua, joista toinen päivärippikoulu ja toinen leirimuotoinen. Lisäksi pidetään yksityisripareita, tarvittaessa useampiakin.

Monikielisessä Helsingissä on ohjelmassa rippikouluja myös englannin, arabian, venäjän, viron ja kiinan kielellä.