03.05. Onneksi olkoon: Outi | Palaute

Rohkeasti yhdessä ja uusi jatkuva strategiaprosessi

09.10.2020, 13:47
Yhteisen seurakuntatyön vuosikertomuksen toinen luku käsittelee uutta jatkuvaa strategiaprosessia ja sitä, miten se ja Rohkeasti yhdessä -prosessi näkyy Yhteisen seurakuntatyön toiminnassa.
Strategiapuu, omppukuvat

Helsingin seurakunnissa alkoi vuonna 2019 uudenlainen jatkuva strategiaprosessi. Koska strategian arviointia tehdään jatkuvasti, suuntaa voi tarvittaessa muuttaa. Uusi strategiaprosessi on jatkoa vuosien 2015 – 2018 toimintakulttuurin muutokseen tähdänneelle kehitystyölle. Keskeisintä on tehdä sitä, mitä helsinkiläiset tarvitsevat ja kohdistaa työ hädänalaisimpiin.

Yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi uuden strategiaprosessin joulukuussa 2018. Strategiaprosessi kuvaa, miten strategiaa tehdään. Sen keskeisimpiä painopisteitä ovat edelleen hädänalaisten etsintä ja helsinkiläisten tarve. Strategiaprosessin pohjana ovat Kirkko Helsingissä 2020 -strategia sekä toimintakulttuurin muutostavoitteet. Strategiaprosessin tavoitteena on löytää rohkeasti yhdessä -yhteistyöprosessin kautta konkreettinen yhteinen tavoite.

Strategiaprosessiin on kirjattu näkyviin toimintakulttuurin muutoshankkeen jatkoksi tehdyt valinnat siitä, mihin Helsingin seurakunnat keskittyvät. Niitä ovat erityisesti perheneuvontaan, sairaalasielunhoitoon, elintarvikeavun kehittämiseen, viestintään ja markkinointiin, kristilliseen kasvatukseen, sähköiseen asiointiin ja toimitilojen tehokkaampaan käyttöön liittyvät painopisteet. Nämä kaikki liittyvät kiinteästi Yhteisen seurakuntatyön toimintaan.

Rohkeasti yhdessä -työskentelyn osana oli marraskuussa 2019 tilannekuvan rakentaminen. Seurakuntia ja yhteisten palveluiden työntekijöitä pyydettiin nimeämään merkittävimpiä ilmiöitä, joita he ovat toimintaympäristössään kohdanneet. Merkittävimmiksi ilmiöiksi nousivat muuttoliike, ilmastonmuutos ja maallistuminen. Siitä, miten olemme Yhteisessä seurakuntatyössä kohdanneet erilaisia ilmiöitä, voit lukea tästä vuosikertomuksesta.

Keskeistä Rohkeasti yhdessä -työskentelyssä on pohtia, miten turvata Helsingin seurakuntien ja seurakuntayhtymän toimintaedellytykset toimintaympäristön nopeasti muuttuessa. Mikä on Helsingin seurakuntien olemassaolon tarkoitus? Mitä tehdään yhteisissä palveluissa ja mitä tehdään seurakunnissa? Miten organisoidutaan ja rakennetaan mahdollisia yhteistyön tasoja?