03.05. Onneksi olkoon: Outi | Palaute
Koko Helsinki

Yhteistyötä seurakuntien ja eri organisaatioiden kanssa

14.04.2020, 15:47
Jokaisella tiimillämme on laajat yhteistyöverkostot esimerkiksi kaupungin eri yksiköihin, järjestöihin ja seurakuntiin. Tässä muutamia esimerkkejä laajoista verkostoistamme.
Kuvassa Kampin kappeli Narinkkatorilla

Kampin kappelista on tullut varteenotettava yhteistyökumppani niin seurakunnille kuin muillekin yhteistyökumppaneille. Kappeli on monille tärkeä infopiste, jotka kautta ihmiset löytävät paikallisseurakunnan toiminnan. Kappelin henkilökunta on monelle tärkeä tukija ja kannattelija ennen kuin he pääsevät jonottamiinsa palveluihin, jolloin he saavat juuri oikeanlaista ja tarvitsemaansa apua.

Fösamlingarnas gemesam Julkalender är en exempel av samarbete:

“För mig är advent en tid när jag får göra det vanliga ett steg vackrare. Jag tycker det är ljuvligt att nästan hela världen, från köpcenter till hemvrå, är pyntad och det skapar samtidigt en slags gemenskap”, säger Maria Sann som illustrerat årets julkalender.

Också för Sofia Torvalds är gemenskap en huvudingrediens i julfirandet och ett tema hon för fram i de svenska kalendertexterna. “Jag är själv sådan att julen lätt känns som ett krav, så jag ville förmedla att den inte är det. Julen är en kravlös gåva som vi tar emot och ger vidare, och det jag kan göra för dig är möjligt för att någon annan gjort något för mig. Vi får vara mirakel för varandra”, säger Torvalds.

Yhteydet työpaikkoihin luottamusmiesten kautta

Pidämme säännöllistä yhteyttä kolmen eri ammatillisen keskusjärjestön eli Akavan, SAK:n ja STTK:n pääkaupunkiseudun edustajiin 3+1 -ryhmässä. Järjestämme vuosittain Työn messun. Vuonna 2019 Kallion kirkossa järjestetyssä messussa puhui SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta.

Olemme mukana Tuomiokirkkoseurakunnan Maan suola -sarjan vastuuryhmässä. Vuonna 2019 tuottamassamme keskustelussa puhuimme kuolemasta.

Kirkon paikka monimuotoisessa Helsingissä

Oppilaitoksiin levittäytyneet seitsemän oppilaitospappia työskentelevät 80 000 opiskelijan ja 13 000 henkilökuntaan kuuluvan keskuudessa. Moniammatillisissa tiimeissä työskentelevät oppilaitospapit toimivat laajoissa verkostoissa, joissa vaaditaan erinomaisten vuorovaikutustaitojen lisäksi vahvaa osaamista hengellisyydestä, uskontodialogista ja sielunhoidosta. Yhteistyön periaatteet on määritelty yhteistyösopimuksissa Helsingin seurakuntayhtymän ja kunkin oppilaitoksen välillä. Oppilaitoksissa kirkko instituutiona ei ole itsestään selvä. Globaalisti on nähty, että uskonnollisten toimijoiden asema oppilaitoksissa on mahdollista ratkaista monella eri tavalla. Helsingissä pitkäjänteisen, hyvän ja aktiivisen yhteistyön tuloksena toiminta on arvostavaa ja tiivistä.

”Kun työskentelemme kirkon seinien ulkopuolella, esimerkiksi oppilaitoksissa, meillä pitää olla taitoa keskustella ja kertoa, mikä on uskontojen ja vakaumuksen merkitys. Työstä pitää kertoa läpinäkyvästi ja ymmärrettävästi ja kertoa, miten palvelemme oppilaitoksen väkeä. Meidän pitää työllämme tehdä itsemme tarpeelliseksi. Oppilaitokset ovat ajattelevien ja kyseenalaistavien ihmisten paikkoja ja oppilaitosväen keskuudessa on osattava perustella paikkansa ja tehtävä työnsä hyvin”, oppilaitospappi Leena Huovinen kertoo.

Oppilaitoksissa

• akuutteja kohtaamisia 4200
  • sielunhoitotapaamisia 680
  • moniammatillisten verkostoyhteistyöryhmien tapaamisia 125

Syvempää ja laajempaa yhteistyötä ammattikoululaisten kanssa

Yhteistyö Stadin ammattikoulun kanssa syveni vuonna 2019, kun Stadin amispappi ja seurakuntayhtymän kiinteistöosasto olivat mukana järjestämässä työhyvinvointileiriä Korpirauhan leirikeskuksessa Siuntiossa Myllypuron toimipaikan opiskelijoille. Osallistujat työskentelivät leirillä käytännönläheisesti ja pohtivat omaa opiskelu- ja työhyvinvointia.

Leirille osallistui 10 opiskelijaa, joista 7 suoritti samalla myös näyttökokeen. Leirillä toteutetut työtehtävät suunniteltiin etukäteen yhdessä oman opettajan kanssa. Työpaikkakouluttajina leirillä toimivat Helsingin seurakuntayhtymän ammattilaiset. Mukana oli myös Stadin ammatti- ja aikuisopiston henkilökuntaa sekä hyvinvointiryhmän jäseniä.

Stadin ammattiopiston ja Helsingin seurakuntien koulutusyhteistyössä vuonna 2019

• 15 opiskelijan näyttötutkintoa
  • 68 osasuoritusta